De ontdekking - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu De ontdekking - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

De ontdekking

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

03 Januari 2009 | Kenia, Nairobi

We zijn eens een dagje thuis gebleven, maar ook daar ging er een wereld voor ons open:

Samuël was vandaag echt op ontdekkingsreis. Hij:
- leerde via een rietje drinken
- weet nu hoe hij de bloes van zijn moeder moet open rukken (met drukknoopjes) -> van wie die dat geleerd heeft, geen idee?
- deed vandaag voor het eerst dierengeluidjes na
- zei vandaag een aantal nieuwe woordjes zoals ‘los’, ‘uit’, ‘ja’, ‘nee’ en ‘kaka’
- kan al heel goed mee dansen en zingen (‘lalala’) met Nederlandse kinderliedjes
- was vandaag op het terras met meisjes aan het sjansen (dus wie weet, is hij toch niet zo verlegen?)
- ‘duikt’ uit zich zelf van de rand van het zwembad af
- kan zichzelf eten geven (én de vloer, én de tafel etc)

Wij ontdekken ook iedere dag nieuwe dingen aan het ouderschap:
- het is ongelooflijk wat de schaterlach van je kind met je doet
- hoe vertederend het is als hij je hoofd vastpakt en je een kus of een dikke knuffel geeft
- dat je zo trots bent als een pauw als hij iets nieuws doet/kan
- het schaamtegevoel als hij je bloes opentrekt in het openbaar
- hoe irritant het is om de hele tijd ‘nee’ te moeten zeggen
- dat je écht baalt als hij om 6.00 uur wakker is
- dat je je soms net een klimpaal voelt (en dat het er nogal lomp aan toe kan gaan)
- dat de tijd vliegt als we samen spelen met Samuël
- dat we, nu al, onvoorwaardelijk & intens van Samuël houden

• 03 Januari 2009 - 23:51

Mariken:

......stil...alweer!! zit hier op de bank mét Elke, heel voldaan na traditionele nieuwjaarsborrel op de schipbeekstraat... en zijn blij met dit mooie ventje...inschrijven bij álle modellen buro´s dan hoeven jullie nooooooooooit meer te werken hahahaha!!
    Super om te zien hoe jullie elke dag dichterbij komen

een hele dikke kus..en die port hou k wel weer een jaartje vast..!!

• 04 Januari 2009 - 02:07

Papa En Mama:

Het is weer leuk om al jullie positieve en negatieve dingentjes te lezen over Samuel. Hij is denken wij niet zo bleu, maar kijkt rustig de kat uit de boom.

Voor ons worden het herhalingsoefeningen, want jij Elise en ook John spookte ook van alles uit en wat denk je van Frank.
    Maar juliie allen waren ook vaak erg lief en dat is Samuel zeker zoals jullie over hem schrijven en er moet natuurlijk ook kattekwaad inzitten.

Heel veel liefs uit Wijchen en natuurlijk ook van Senna.

• 04 Januari 2009 - 10:38

Julieke En Tobias:

We gaan snel samen in het zwembad duiken!! Hebben we zin in. Als we weer thuis zijn kom jij hier zwemmen. Kunnen we spelen met jou.

• 04 Januari 2009 - 10:57

Joost Van Dorst:

Lieve Elise,Frank en Samuel. Via via van jullie site gehoord. Geweldig dat jullie papa en mama zijn geworden.
    We vinden het leuk al jullie belevingen op deze manier te kunnen volgen.
    Geniet er van en vele groetjes van ons allemaal, Joost,Natascha,Merel,Babette,Jolijn en Roos.

• 04 Januari 2009 - 12:46

Jan En Lucy:

bedankt voor jullie berichten.ik merk dat je al vader en moeder bent.geweldige resoltaten.gefeliciteerdhier in wijchen is het winter geworden.Het zijn leuke foto"s.Groetjes jan lucy.

• 04 Januari 2009 - 14:21

Marcel En Ellen:

Hoi alledrie,

leuk om te lezen dat ook jullie al snel de 'geneugten' van het ouderschap ervaren. Maar....'je krijgt er zoveel voor terug' klopt helemaal, hè? Samuel heeft echt een koppie om op te vreten en ik kan me helemaal voorstellen, dat je al heel snel smelt bij zijn aanblik. Opvoeden is en blijft een moeilijk vak! Succes en groetjes uit het winterse Wijchen. (heel Wijchen schaatst nu op het Wijchens meer!!)

• 04 Januari 2009 - 14:33

Jan+tinekehijnen:

wij willen jullie een heel bijzonder en gelukkig nieuw jaar toewensen

• 04 Januari 2009 - 15:18

Marieke:

Lieve papa,mama en Samuel,
    GELUKKIG NIEUWJAAR!!!!
    Beetje laat maar even niet op de computer geweest en gelijk weer zo veel gemist van jullie mooie ontroerende verhalen.
    Ik moet veel aan jullie denken, ik ga toch maar even ontdekken hoe ik moet skypen ik mis het om even met jullie te kletsen.
    Geniet weer van al het moois,

Liefs Marieke,Henri en Gijs

• 04 Januari 2009 - 16:21

Madelon:

Happy new year!! Zo te zien aan de berichten en foto's is het nieuwe jaar voor jullie minstens even gelukkig begonnen als jullie het oude hebben afgesloten! Wat een fantastische ogen heeft dat kleine droppie, de verleider :) Super om te zien en lezen dat het goed blijft gaan en jullie al een echt gezinnetje vormen, jullie hebben alleen wel het schaatsen gemist.. De plas hier in Loosdrecht is dicht, hele weekend geschaatst en vandaag werd er ook nog geijszeild! Maar goed, kouwe tenen is ook niet alles, genieten jullie maar vooral van de zon, de heerlijke temperatuur daar en niet te vergeten van jullie heerlijk schattige zoon! Tot snel XX

• 04 Januari 2009 - 16:21

Madelon:

• 04 Januari 2009 - 17:40

Frans Verheijen:

Allereerst een goed nieuw jaar met 365 blijde, gezonde en succesvolle dagen in Kenia en Holland!
    Jouw dagboek,Elise, is smullen. Jouw beschrijving van gebeurlijkheden en emoties zijn geschikt om ooit in boekvorm uit te geven. Ik kijk al weer uit naar morgen. Frank, Elise en Samuel, hartelijk gegroet.

• 04 Januari 2009 - 20:21

Elise Janszen:

He luitjes,
    Wat een lekkere boef is hij ook.
    Alles ook zo herkenbaar. Wel leuk om het zo te lezen maken we het toch een klein beetje van dichtbij mee.
    Jullie leren snel hahahah.Dikke knuffel fam janszen