Caleb is nu officieel een BAGGERMANS - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Caleb is nu officieel een BAGGERMANS - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Caleb is nu officieel een BAGGERMANS

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

26 Januari 2013 | Kenia, Nairobi

Gisteren, 25 januari 2013, was een mijlpaal in ons leven: de rechter heeft ons goedgekeurd als ouders van Caleb! Caleb Hosea is daarmee een echte, officiële Baggermans geworden. Wat zijn we blij en dankbaar! Allemaal heel erg bedankt voor het duimen, bidden, de kaarsjes en wensen. Het heeft ons gesterkt en geholpen!

Lange lijst
Om 8.30 uur arriveerden Frank, ik, Samuel en Caleb in Milimani Court. Een volle gang, want er stonden 29 stellen/adoptiecases op de lijst voor 1 rechter. Een nieuwe rechter. Wij waren nummer 27. De rechter begon rond 10 uur. Gelukkig had hij behoorlijk de vaart erin. Rond lunchtijd werd het spannend. Zou hij doorwerken of stoppen? Hij was bij nr 19. Maar wat een feest; hij ging in volle vaart door. Rond 14 uur waren wij aan de beurt en sprak hij vrij snel het vonnis uit dat we de ouders van Caleb mochten worden en Caleb onze zoon.

Het vervolg
Daarna gaf de rechter aan dat hij op 8 februari de ‘Court Order’ zal tekenen. Dat is een heel belangrijk document waarmee we naar de Raad van Kinderbescherming Kenia gaan. Zij maken vervolgens een ‘Certificate of Confirmaty’ op en met deze twee documenten kunnen we het Nederlandse paspoort gaan aanvragen voor Caleb. Vanaf nu is het aftellen en zijn we over ongeveer 6 – 8 weken thuis!

Caleb Hosea alias BA Baracus van the A-team
Dan stellen we met veel liefde & plezier onze prachtige zoon aan jullie voor; een pretportret van op dit moment 21 maanden. Hier alvast enkele mooie verhalen over hem:

Caleb begint nu echt te praten;
- ‘1-2-3 groeffuffel’ = 1-2-3 groepsknuffel
- vlieftui = vliegtuig
- maar ook; zitten, handje, aaien, eten, hallo, schoenen etc

Hij is heel sterk en heeft niet alleen de compacte bouw van BA Baracus van de vroegere TV-serie ‘the A-team’, maar ook een natuurlijke hanenkam op zijn hoofd. Het groeit gewoon zo. Grappige bijkomstigheid; in Nairobi is mode. Zelf vinden we het niet zo passen bij een klein kindje, dus toch maar afgeschoren. Zijn bijnaam is om al die redenen ‘BA’.

Hij gaat naar school en vindt het er heel leuk. Geen enkel probleem om afscheid van papa of mama te nemen. Nooit één traantje gelaten. De juffen vinden hem sociaal, gezellig en heel stabiel. Hij speelt met de grote kinderen en doet alles wat zij ook doen. Hij klimt en klautert, rent en springt. En als het nodig is duwt, trekt en slaat hij (dat laatste ontmoedigen we natuurlijk), maakt niet uit hoe oud die ander is.

Op dit moment komen er 8 tanden tegelijkertijd door. Heel heftig en soms met verhoging. Maar hij houdt zich er verder goed onder. Het afgelopen half jaar dat hij bij ons woonde, kreeg hij er 10 tanden bij, is hij zo’n 4 kg aangekomen, twee kledingmaten opgeschoven en zijn voeten zijn maat 20 – 23 gegaan. Zijn ontwikkeling verloopt daarmee meer dan prima.

Verder heeft Caleb humor, houdt hij van meisjes, knuffelen, eten (vooral van chips, pizza, lollies en ijsjes), relaxen en zwemmen. Het lijkt erop dat Caleb ‘balgevoel heeft’ en hij is behoorlijk eigenwijs. Kortom, een echte Baggermans!

De Baggermannen
Van dichtbij hebben we mogen ervaren hoe Samuel en Caleb naar elkaar zijn toegegroeid. Soms lekker knuffelend. Caleb ‘grijpt’ Samuel dan in een rugbystand zodat hij geen kant meer op kan en wel moet knuffelen. Of stoeiend, vooral tijdens onze ochtend- en avondrituelen. Of als ze oprecht blij zijn als ze elkaar weer zien na een schooldag van Samuel. Ze spelen nu ook samen. Caleb doet Samuel dan na. Of Samuel leert Caleb bepaalde dingen. Maar ook wel; elkaar irriteren, competitie, dingen afpakken van elkaar etc. Ze zijn heel blij met elkaar. En wij zijn super trots op onze stoere zonen!

Nou, na dit feestelijke verhaal nog wat huishoudelijke mededelingen (haha): Frank lag afgelopen week met griep uit bed; souvenirtje uit Nederland en misschien ook wel het temperatuursverschil tussen Nederland – Kenia (ongeveer 40 graden). Hij is nog steeds niet opgeknapt, toch vliegt hij vanavond weer naar Nederland. Deze keer voor 2 weken.

In de afgelopen 2 weken zijn we al drie keer op K24 (een nationale, Keniaanse TV zender) geweest. We werden gevraagd om bij te dragen aan een documentaire over internationale adoptie.

Heb ik, samen met een 3-tal Keniaanse trainers, een succesvolle start gemaakt met maatschappelijk verantwoord ondernemen in het Gertrude’s Hospital, een groot gerenommeerd ziekenhuis in Nairobi.

Marie en dochters Zoe & Nahla (zie blog over 4Kenia.nl) hebben drie dagen bij ons gelogeerd. Het was een heel vol huis, maar heel erg gezellig! Helaas niet voor Frank, want die lag op bed.

En nog een verrassing; Op 1 februari komt Mariken naar Nairobi om me gezelschap te houden om o.a. mijn verjaardag op 7 feb. te vieren. Alweer een mooi cadeau!

PS1. In alle opwinding & blijdschap zijn we vergeten foto’s te maken in de rechtbank. Helaas want we glommen van geluk en liepen met een grijns van hier tot ginder rond…

PS2: Caleb met een biertje... dat is natuurlijk een grapje!

• 26 Januari 2013 - 20:08

Papa:

Lekker verhaal schatje!!!!! As usual. Heerlijk om te lezen als je op een vliegtuig aan het wachten bent. X

• 26 Januari 2013 - 20:40

Coen:

Gefeliciteerd. Kom je snel weer terug? Ken jij kuikentje piep? Verder weet ik niets meer.
    Liefs Coen

• 26 Januari 2013 - 21:02

Tinie:

Hoi Elise en Frank. Geweldig, dat Caleb nu eindelijk een Baggermans is geworden. Proficiat.

• 26 Januari 2013 - 22:08

Christel Berkhout:

Wat heerlijk om jullie goeie nieuws te ontvangen!! Gefeliciteerd!

• 26 Januari 2013 - 22:57

Mieke:

HARTELIJK GEFELICITEERD!!!!!! Wat fijn dat het nu eindelijk zo ver is.
    Genit er maar van. Groetjes Mieke.

• 27 Januari 2013 - 01:35

Ria:

Dag lieve ouders, wat geweldig nieuws voor jullie gefeliciteerd, ik wens jullie alle goeds en liefde toe wat een mooie kinderen hebben jullie echte stoere boys. Geniet van al het moois wat op jullie pad komt.

Heel veel liefs gewenst, Ria ( PKN- ICCO )

• 27 Januari 2013 - 09:01

Sam Van Breda:

super goed nieuws! Van harte gefeliciteerd. Wanneer kom jullie weer terug? Groetjes sam

• 27 Januari 2013 - 12:06

Elise Janszen:

Hey familie,
    Wat een geweldig nieuws!
    Soms hebben jullie echter echt engelen geduld nodig.
    Geniet van elkaar. Wanneer denken jullie naar Nederland te komen?

Heel veel liefs Paul, Elise en perry

• 27 Januari 2013 - 12:18

Edith:

Wat een heerlijk nieuws, proficiat!
    Jullie geduld is nu eindelijk beloond met een pracht zoon en lief broertje.
    Nu komt voor jullie de terugreis in zicht, en kunnen jullie straks lekker met zijn viertjes
    gaan genieten in jullie mooie kasteel.

Groetjes, Frank - Edith
    Wessel en Milan

• 27 Januari 2013 - 13:33

Hanneke:

Wat fijn!! Van harte gefeliciteerd!
    Liefs, Hanneke & Axel

• 28 Januari 2013 - 10:38

Astrid:

Gefeliciteerd met de officiële bevestiging van jullie gezinsuitbreiding.
    Nog 'maar' 6-8 weken en dan kan Caleb wennen aan Nederland. We bestellen tegen die tijd wel een zonnetje, zodat de overgang niet al te groot wordt.
    Liefs Astrid

• 28 Januari 2013 - 12:37

Carlette:

Hey Elise!!!

hoorde het van Frank zelf!!Die hier liep te wanden op de dijk!! Geweldig nieuws!!!
    Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn en fijn om nu af te tellen maar ook echt van die laatste weken nog genieten he !! Voor het weer hoef je hier niet naar toe te komen, verder is iedereen hier natuurlijk super nieuwsgierig naar jullie zonen!!! Tot gauw!!!

• 28 Januari 2013 - 19:10

Maud:

Wauw, wat een super nieuws!!!!!! Gefeliciteerd, eindelijk kunnen we af gaan tellen om jullie weer te zien! Tot gauw!

• 31 Januari 2013 - 14:02

Harry En Thea Van Aalten:

Dag Frank en Elise,
    Van harte feliciteren wij jullie nu Caleb ook Baggermans als achternaam heeft.
    We lezen regelmatig jullie verslagen en vinden dat jullie zo positief zijn en blijven.
    Het is weer een stap dichterbij en beetje bij beetje komt het toch allemaal goed.
    Jullie mogen dan ook trots zijn op zulke leuke jongens.

Groeten vanuit Wijchen,
    Harry en Thea

• 31 Januari 2013 - 22:32

Jolanda:

Lieve Elise,
    Wat een goed nieuws, super voor jullie allemaal!!
    Ik vind het zo leuk om je verhalen te lezen, je schrijft geweldig.
    Hoop voor jullie dat alles goed verloopt op 8 feb. en ik kijk er naar uit om je later dit jaar
    weer te zien in Leersum. Liefs Jolanda

• 02 Februari 2013 - 20:45

Andrea:

Wat een super goed nieuws zeg...!!!!! Proficiat....!! eindelijk met zijn 4tjes nu op naar nederland en beschuit met muisjes eten??? hihi.......
    Tygo kijkt er naar uit dat samuel weer terug is in zijn klas en kan afspreken met hem..!!! geniet daar nog even van het mooie weer, want hier is het echt koud koud en nog eens koud..!!!! dus als jullie terug komen, brengen jullie dan ook een koffertje zon mee..!? oke?

groetjes
    andrea

• 06 Februari 2013 - 00:14

Oom Andre En Tante Joke,:

lieve familie,
    van harte gefeliciteerd,eindelijk compleet, wat een prachtige verhalen .
    Elise proficiat met je verjaardag jammer dat Frank er nog niet is,maar wel je twee prachtige jongens dat klinkt !!!!!!
    wij hopen jullie snel in wijchen te zien.
    lieve groeten oom andre en tante joke,

• 06 Februari 2013 - 22:22

Arjan, Irene En Elaine:

Van harte gefeliciteerd en geniet nog van alle dagen in Kenia. Winterse groet uit Ommen Arjan, Irene en Elaine

• 07 Februari 2013 - 13:08

Harry En Thea Van Aalten:

Hallo jarige Elise,
    Van harte proficiat met je 39e verjaardag en nog heel veel mooie jaren, samen met Frank en de jongens. Vanmiddag gaan we bij je moeder op de koffie om een toast op jouw verjaardag uit te brengen. Je vader is dan aan het werk bij van Tilburg. Ik hoorde dat het verblijf in Kenia toch begint op te schieten. Je zult er wel naar uitkijken om aan vrienden en bekenden Caleb te laten bewonderen en ook hoe Samuel inmiddels is gegroeid.
    Een fijne verjaardag en morgen weer met Frank erbij.

Heel veel groeten van ons.

• 07 Februari 2013 - 15:01

Diny:

Bonjour Elise, Samuel en Caleb,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag morgen. Het zal wel lukken toch met je 2 jongens en je vriendin? Frank is er zo weer, we hebben elkaar af en toe gezien in Oyen. Bedankt voor de gastvrijheid daar en ik hoop jullie gauw met z'n allen in Oyen te zien.
    Nog even. en een proost à la française: Santé.
    Bisous oftewel liefs
    Diny