Bloemenhandel - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Bloemenhandel - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Bloemenhandel

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

29 September 2012 | Kenia, Nairobi

Kenia ligt aan de oost kust van Afrika. Het klimaat, landschap en de toegang tot water (er zijn veel meren), maken Kenia ideaal voor agrarische activiteiten. De agrarische sector is niet voor niets de ruggengraat van de Keniaanse economie. Een paar cijfers om dat te verduidelijken: in 2010 verdiende de Keniaanse agro sector KSH 77.7 biljoen ($945 miljoen) aan export, met een groei van 10-15% per jaar.

Het Nederlandse aandeel
In de omgeving van Nairobi staan heel veel bloemenboerderijen (flowerfarms). Het zijn bedrijven van zowel Indiërs, Kenianen alsook Nederlanders. De Nederlanders zorgen voor 55% export (wereldwijd) en 300.000 banen. Leuk om eens even in de Nederlandse bloemenhandel te duiken...

Africalla
We brengen een bezoek flowerfarm Africalla, gelegen in Limuru (de streek waar onze kinderen vandaan komen). De farm bestaat uit 130 acres en ligt op 1800 m hoogte. Vanwege de perfecte lichtintensiteit en het gunstige klimaat, kan Africalla het hele jaar door een 30-tal soorten Zantedeschia snijbloemen leveren. Een deel gaat naar de bloemenveiling in Aalsmeer. Het andere deel verhandelen ze rechtstreeks aan USA, Japan/China en Midden-Oosten.

Rondleiding
Bedrijfsleider Wouter leidt ons rond; we beginnen met de bloembollen, die liggen te drogen. Als je de ‘hoofdbol’ goed verzorgt maakt hij nieuwe bollen aan, die het jaar erna weer gezet kunnen worden. Daarna gaan we naar de ‘sorteerhal’ waar de bloemen beoordeeld worden op kwaliteit, lengte, kleurintensiteit en bestellingen klaar gezet worden. Daarna gaan we naar de afdeling verpakkingen; omdat de bloemen de hele wereld overgaan, wordt hier veel zorg aan besteed. Tot slot worden de bloemen in een grote vrachtwagen geladen.

Mooie verhalen
Ondertussen vertelt Wouter over ‘zijn’ bloemenhandel. Bijvoorbeeld over prijzen; sommige soorten brengen in bepaalde landen/seizoenen tot wel Euro 2,20 per stuk op. Of over ‘bedrijfsongevallen’ zoals een medewerker die struikelt met meerdere bakken bollen. Hij raapt ze op en zegt niets. Als uiteindelijk de bloemen opkomen, blijken meerdere soorten door elkaar te staan. Niet fijn want nu vergt het sorteerwerk meer tijd & moeite. Of over hun vreugdedansje toen er een bestelling van een rijke sjeik uit Dubai binnenkwam. Hij wilde heeeeeel veeeeel Zantedeschia’s hebben tegen de hoogst mogelijke prijs vanwege het huwelijk van zijn dochter. Of over het feit dat Kenianen niets, maar dan ook echt niets met bloemen hebben, ondanks de massa’s Kenianen die in deze sector werken. Bloemen; ze zien het als overbodige luxe.

Dat verdient een bloemetje
Er is nogal wat te doen over de werkomstandigheden bij flowerfarms. Ik kan het niet nalaten om Wouter ernaar te vragen. Hij vertelt dat zijn bedrijf een goede reputatie heeft op dat vlak omdat ze naast het loon ook behuizing, ziektekostenverzekering en schoolgeld van kinderen van werknemers betalen. Dat is nogal wat want ze hebben 600 man in dienst!

Ook onze jongens verdienen een bloemetje. In de hitte en het stof hobbelen ze braaf achter ons aan, maar het is duidelijk dat ze liever bij het zwembad liggen...

• 30 September 2012 - 10:08

Tamarinde:

Mooie verhalen. Kenia is groeimarkt dat bevestigd jullie verhaal maar weer eens. Hopelijk weten ze alles in goede banen te leiden. Vanmiddag, of anders snel, hopen we jullie weer eens over skype te mogen begroeten. Groet Tamarinde

• 30 September 2012 - 10:35

Jessica :

Mijn lievelingsbloem! Het zat in mijn bruidsboeket en we hebben ze achterin de tuin! Helaas door de strenge winter hadden ze moeite met overleven. Wederom een mooi verhaal vanuit het mooie Kenia! Lieve groetjes van ons allemaal, maar het meest van Eline!

• 30 September 2012 - 19:28

Andréa Janssen:

Mooie verhalen, met toch altijd in je verhalen aandacht voor de gewone man/vrouw in Kenia. Overigens kan Coen niet wachten tot eindelijk Samuel weer in de klas is en ze weer met vier mannen zijn (op de vele vrouwen), door de tekeningen en verhalen in de klas hoort Samuel er helemaal bij, zelfs voor de nieuwe kinderen!

• 01 Oktober 2012 - 23:02

Natasja:

Wat een leuk verhaaltje. En wat herkenbaar voor me. Ha, ha.
    Volgens mij heb ik nog wel wat studiegenoten die daar ergens werken. Ik zal facebook er eens op naslaan.
    Heet Wouter, Wouter Klein bjvoorbeeld... Dat zou wel weer te toevallig zijn. Wat ziet Caleb erook lekker uit zeg. xxx

• 17 Oktober 2012 - 21:28

Marieke Van Dorst:

Ik heb weer genoten van je verhaaltje...je kan zo goed schrijven heerlijk om te lezen!
    Dikke kus voor jou en je lieve mannen!

• 20 Oktober 2012 - 16:30

Carlette:

Wat een mooi verhaal, wat een heerlijke zon en wat een prachtige mannen... dat is genieten voor jullie!!!!