Eethuis – deel 2 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Eethuis – deel 2 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Eethuis – deel 2

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

18 Maart 2009 | Kenia, Nairobi

Het is even stil geweest, maar ik heb echt niet stil gezeten als het gaat om het eethuis.

Allereerst het tellen van de binnen gekomen fondsen. Dat is natuurlijk een grapje. Maar er is echt en flink bedrag gestort: TOTAAL 1970 EURO! Aanvullend op mijn vorige dankbetuiging, wil ik ook nog graag bedanken: Twan (TWC), Linda&Floris (Beauty Cocoon SkinCare), Inter-parochiële Caritas, PietKees&Carlette (Speciaal Bierbrouwerij), Frans&Pat, Tiny, A.J. van Dorst, Imke&Stephan, Lieke, Puck&Jochem, Jos&Corrie en Jan&Mien. Iedereen die heeft bijgedragen: hartelijk dank voor de donaties. Naast de donaties hebben mensen ook andere hulp aangeboden, zoals een stewardess van KLM die spullen/kleding voor de kinderen van het Eethuis mee gaat nemen. Ik hoop binnenkort de eerste lading spullen aan de kinderen te mogen geven. Nogmaals, ik ben ontzettend blij met dit verjaardagscadeau!

Vervolgens ging ik op zoek naar een aannemer. Het viel niet mee om een goede, betrouwbare aannemer te vinden die met een ‘eerlijke’ prijsopgave kwam. Via mijn netwerk hier denk ik er nu één gevonden te hebben. We hebben de mogelijkheden van het gebouw, de duurzaamheid, de toekomstige wensen en de indeling door gesproken. Helaas, we komen nog een flink bedrag tekort om het gebouw af te maken. Dan heb ik het nog niet over de inrichting van het gebouw.

Goed, tijd om het gesprek met Pastor & Mama Ian aan te gaan. Mijn ‘eis’ was toch al dat de lokale community van Limuru (plaatsje waar Eethuis staat) zou bijdragen aan het Eethuis omdat het wat mij betreft ook hun verantwoordelijkheid is. Bovendien heeft mijn ervaring bij SharePeople en ontwikkelingssamenwerkingsorganisatie ICCO geleerd dat lokale commitment uiterst belangrijk is voor het slagen van het project. Mijn aanbod aan hen was om bij elke verzamelde Shilling die twee Shilling toe te leggen. Dit was een geheel nieuwe benadering voor hen, zelfs een eye-opener. Na ons gesprek zijn Pastor & Mama Ian heel voortvarend aan de slag gegaan. Vandaag informeerden ze me dat ze me volgende week een eerste bijdrage zullen overhandigen. Zodra ik het bedrag heb ontvangen, geef ik de aannemer een seintje dat hij de bouw kan starten.

In een eerder bericht vertelde ik ook dat er veel nodig is om de situatie van de kinderen (Aidswezen) te verbeteren. Dus ging ik op zoek naar (Keniaanse) experts op het gebied van kinderen, kindertehuizen en/of betrokken mensen. Vandaag bezochten we met een team het eethuis: Beatrice (social worker), Carol (eigenaresse van een kinderopvang in een sloppenwijk) en Hetty (adoptie-vriendin en heel sociaal betrokken). Dit vond ik een spannende onderneming. Waarom? Omdat ik niet zeker wist of de mensen van de community/het eethuis wel open stonden voor veranderingen en een ‘pushy’ Nederlandse Dame met haar eigen ideeën. We voerden we een voorzichtig gesprek met de lerares (tevens locatie manager), Pastor en Mama Ian. We wilden graag horen waarom het eethuis op deze manier gerund werd, wat de achterliggende gedachte waren en hun doelstellingen. Hier kwamen geen concrete antwoorden op. Helaas! Wel waren ze erg geïnteresseerd voor een uitwisseling met Carol van de kinderopvang. Deze afspraak zal op korte termijn plaats vinden.

Om ‘de koe maar meteen bij de horens te vatten’ heb ik net een afspraak achter de rug met Carol en Beatrice. We hebben ons bezoek van gisteren geëvalueerd en wat vervolgstappen geformuleerd. Al realiseren we ons heel goed dat wij niet aan zet zijn. Het zal één stap tegelijkertijd zijn. Maar we hopen dat een bezoek aan de kinderopvang Pastor & Mama Ian en de lerares wakker zal schudden zodat ze zich realiseren dat ze nog zoveel meer kunnen doen voor de kinderen.

Ik wil deze update eindigen met de conclusie dat het een flinke uitdaging gaat worden om een verandering te weeg te brengen in de community van het eethuis. Maar volgens mij heb ik de juiste Kenianen gevonden om de klus te klaren.
- Wordt vervolgd! -

  • 18 Maart 2009 - 12:37

    Mama En Papa:

    Jonge, jonge,jij moet van Frank iets zeggen dat hij zich over z'n werk druk maakt,maar volgens ons ben jij nog veel drukker, je hebt ook nog de zorg over Samuel erbij!!Wij zijn heeeel erg trots op jou en natuurlijk ook op Frank.Geweldig waar jij mee bezig bent!!!Liefs,Papa en mama.

  • 19 Maart 2009 - 09:47

    Karin:

    Hé Liesie,
    Je krijgt de groetjes van Irma. Ze vroeg hoe het met je gaat dus ik heb even verteld van je avonturen :-)

  • 19 Maart 2009 - 10:27

    Jan EnLugy.:

    Bedankt voor je felicitatie.Jouw aktiviteiten zijn geweldig,maar geniet nog meer van Samuel.Wij kijken uit naar jullie komst op nederlandse bodem,waar hij kan genieten van de koeien ende varkens.Succes met alle beslommeringen van papieren.Heel veel groeten Jan en Lucy.

  • 19 Maart 2009 - 13:34

    Karin:

    Hai Eliesie!
    Je krijgt ook de groetjes van Ria (van Team Verzorging). Ze gaat nog storten zegt ze, voor je project. Maar haar computer doet het nu niet dus het duurt nog een paar daagjes.
    Liefs!!

  • 20 Maart 2009 - 09:41

    Igor En Bregje :

    Hoi E,F,L en J

    Jeetje wat een lief mannetje!!! Echt heel zoet!Van harte gefeliciteerd!

    en liekske....nog geen dag in Kenia en al weer op de bek!En Igor hoopt dat de giraffe er niets aan over houdt! :-)
    Heel veel plezier nogmet z'n allen en een dikke zoen uit Bali
    (nog maar een klein weekje snik)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samuel en Caleb

Dag allemaal, Op 17 juli as ontmoet ik mijn ouders en broer Samuel voor het eerst. Dat zal wel even wennen zijn. We gaan veel leuke dingen doen met elkaar en Kenia verder verkennen. Onze avonturen & foto's zetten we op deze weblog. Dan leren we elkaar alvast een beetje kennen. Tot mails/ziens! Groetjes, Frank, Elise, Samuël en Caleb

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 199708

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 11 Januari 2013

Ons tweede wonder!

Landen bezocht: