Iemand bezwaar? - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Iemand bezwaar? - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Iemand bezwaar?

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

07 Juli 2009 | Kenia, Nairobi

Het Eethuis
Na vele pogingen om af te spreken met pastoor Ian is het er vorige week dan eindelijk van gekomen. Alleen, hij was zelf niet aanwezig en had zich niet afgemeld. Hij gaat namelijk in augustus as trouwen en de Aidswezen van het Eethuis behoren momenteel niet tot zijn prioriteit. Tot mijn grote verbazing kwam ik er tijdens het gesprek met mama Ian en Mrs. Waime (de lerares) achter dat zij niet op de hoogte waren van het voorstel dat ik pastoor Ian in februari jl. gedaan heb (voor iedere Shilling die de gemeenschap ophaalt voor het afbouwen van het Eethuis, leggen wij er 2 Shilling bij). Later, in een telefoongesprek vertelde pastoor Ian me dat er nauwelijks fondsen zijn opgehaald. Toen ik vroeg naar zijn inspanningen daaromtrent, kreeg ik een vaag antwoord. Ondanks het feit dat ik voldoende fondsen heb gekregen van jullie, wil ik op basis van bovenstaand verhaal niet het volledige bedrag overmaken aan het Eethuis om het af te bouwen. Het voelt niet goed op dit moment.

Mijn voorstel
Ik heb de afgelopen dagen nagedacht over mogelijke oplossingen. Ik denk dat het goed is om het ingezamelde bedrag te verdelen over meerdere projecten, zoals;
1. Het dak op het Eethuis financieren, omdat ze daar wel erg mee geholpen zijn.
2. Investeren in de breiclub, zodat ze naar een goedlopend breiproject in Kembu kunnen gaan om kennis op te doen, samples kunnen breien en een catalogus (en/of webwinkel) kunnen maken.
3. Een investering doen in een tandartsenpraktijk in een slum. In ruil daarvoor moet de tandarts de tanden van de kinderen van het Eethuis en Jukumu Letu gratis nakijken en eventueel behandelen.
4. Een bijdrage geven aan twaalf kinderen uit West Kenia, zodat ze naar school kunnen. Dit is een project van onze Guardian Beatrice.
5. Een starterkapitaal geven aan de 16 vers afgestudeerde homeopathische verpleegsters van 4Kenia. Deze dames gaan werken vanuit mobiele praktijken en daarvoor moet nog het één en ander aangeschaft worden.

Jouw toestemming
Nu wil ik dat niet zomaar op eigen houtje doen. Jullie hebben me het geld in goed vertrouwen gegeven met de bestemming Eethuis. Als je het dus niet eens bent met bovengenoemd voorstel, wil ik je verzoeken om voor het einde van deze week (10 juli) een reactie naar me te sturen. Dan maak ik jouw bijdrage terug over naar je bankaccount. Als ik niets van je hoor, stem je toe en maak ik na 10 juli as geld over aan bovengenoemde projecten.

Het spijt me dat het anders is gelopen met het Eethuis. Begin dit jaar had ik de betrokkenheid van pastoor Ian anders ingeschat. Ik hoop dat we dankzij jullie bijdragen toch een aantal andere mensen/projecten gelukkig kunnen maken...

  • 07 Juli 2009 - 05:12

    Vief En Ernst:

    Ik zeg gaan met die banaan! Fantastisch dat je op deze manier meerdere projecten kunt steunen.

    X Vief

  • 07 Juli 2009 - 05:36

    Marcel En Ellen:

    Hoi Elise,
    ik vertrouw helemaal op jouw inzicht. Succes ermee!!

  • 07 Juli 2009 - 05:45

    Aad:

    wel reactie maar geen tegenstem, dus gewoon doorgaan met je goede werk en inspanningen

    Ciao

    AAd

  • 07 Juli 2009 - 06:23

    Mark:

    doen! En pastoor Ian graag even een okkernootje op dat hoofd van hem geven....

  • 07 Juli 2009 - 08:43

    Tinie:

    Hallo Elise,
    Ik vind het oké wat je allemaal doet en ben blij dat wij met z'n allen hebben kunnen steunen aan de diverse projecten.
    Liefs
    Tinie

  • 08 Juli 2009 - 06:32

    Els Wijt-Mulder:

    Aangezien ik al 4 jaar in Kenia woon en een hoop ervaring heb opgedaan, zou ik U graag, wanneer U dat op prijs stelt, advies in deze zaak willen geven.

    Met vriendelijke groeten,

    Els Wijt-Mulder

    email: elsinkenya@me.com
    Tel: 0725221066

  • 08 Juli 2009 - 07:26

    Kim:

    Hoi Elise,

    Klinkt als een hele goede oplossing! Succes..

    Groeten Kim Jansen

  • 08 Juli 2009 - 09:50

    Frans:

    Elise, Jouw minder positieve ervaringen herken ik. Ik ben zelf zo ongeveer 20 jaren in eenzelfde situatie geweest. Een gevaar hierbij is dat je moedeloos kunt worden. De vooruitgang in achter gebleven gebieden wordt helaas vaak door eigen landgenoten tegen gehouden. De bekende kloof tussen arm en rijk, die steeds groter wordt. Overigens ook wij in Europa en Amerika kennen dit probleem. Hier heet het tegenwoordig graaicultuur. Ook jij deed al eerder hiermee ervaring op in je vorige werkkring. Ik stem volledig in met jouw inzicht en plan. Alle goeds!

  • 09 Juli 2009 - 14:59

    Henk En Mia:

    Hoi Elise

    WE vinden het geweldig wat je er mee doet,een goed idee.

    Groetjes en tot ziens.

  • 12 Juli 2009 - 11:18

    Carlette:

    Eindelijk even de tijd om jullie verhalen te lezen...proficiat met de 2e verjaardag van echt jullie zoon!!!We hopen jullie snel samen met hem op de trampoline bij de brouwerij te zien!En tja, die pastoor, dat is dan weer jammer, maar onze zegen heb je om het geld aan andere zinvolle projecten uit te geven,
    Grtjs en proost uit Oijen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samuel en Caleb

Dag allemaal, Op 17 juli as ontmoet ik mijn ouders en broer Samuel voor het eerst. Dat zal wel even wennen zijn. We gaan veel leuke dingen doen met elkaar en Kenia verder verkennen. Onze avonturen & foto's zetten we op deze weblog. Dan leren we elkaar alvast een beetje kennen. Tot mails/ziens! Groetjes, Frank, Elise, Samuël en Caleb

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 199527

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 11 Januari 2013

Ons tweede wonder!

Landen bezocht: