Natte voeten - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Natte voeten - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Natte voeten

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

29 April 2009 | Kenia, Nairobi

De regenperiode is definitief aangebroken in Kenia. Dat betekent dat vooral ´s avonds, maar ook wel overdag fikse regenbuien overtrekken. De regen hier doet dan niet onder voor Nederland. Volgens insiders heeft het lang geduurd en komt de regen voor veel veetelers en landbouwers erg laat. Voor veel Kenianen is de regen dus een zegen. Hier in Nairobi is lang niet iedereen er even blij mee. Automobilisten raken enigszins in paniek bij overvloedige regenbuien. De grote, met water gevulde gaten in het wegdek maken het sturen er niet makkelijker op. Op slippers en met opgerolde pijpen hopen voetgangers representatief op hun werk te verschijnen. Zinloos, weet ik inmiddels uit eigen ervaring. Als ik Samuël in de rugzak te voet naar school breng, proberen automobilisten echt wel rekening met me te houden. De chauffeurs remmen wat af en ik trek een sprintje voorbij de enorme plas. Toch lukt het me niet om Samuel modderloos op school af te leveren…

Gelukkig weet Samuël hier heel goed raad mee. Toen ik hem pasgeleden ophaalde van school, huppelde hij rond in een roze meisjesoutfit. Dat vroeg om uitleg. De juffrouw vertelde dat Samuël in een onbewaakt moment in een grote regenplas was gaan zitten. Gewoon lekker rollebollen (echt een kind van zijn vader…)! Of is hij geen smeerpoets maar wilde hij de modder afspoelen?!

Gisteren was het weer ook niet best. Voor het eerst in al die maanden hier verveelde ik me (Ik ben toch verwend geraakt met het buitenleven hier, merkte ik.) Ik belde Sandra en Matthew om te vragen of zij met ons wilden spelen. We besloten naar de Shopping Mall YaYa te gaan. Het was een EYE-opener. Ik begrijp nu eindelijk wat een ‘Shopping Experience’ betekent; we zijn een aantal keren met de lift van de onderste naar de bovenste verdieping gegaan. Het was een glazen lift. Het uitzicht fascineerde onze jongens. Al moet ik eerlijk bekennen dat het op de knopjes drukken in de lift veruit favoriet was. Ook de roltrappen hebben we een aantal keren getest. Bij de outdoorwinkel hadden ze vissen. Daar hebben we een tijdje naar gekeken en liedjes voor gezongen. Bij de muziekhandel kon je heerlijk dansen. In de tassenwinkel mochten de jongens de collectie herschikken. In de gangen speelden we verstoppertje. Bij het koffiehuis trakteerden we ons zelf op chocolade croissants. En zo ging de regenpret nog een tijdje door.

Toen ik later thuis kwam, stond een deel van ons appartement blank. ’s Ochtends had een loodgieter een leidingprobleem opgelost bij onze toilet. Alleen bij thuiskomst, liep de toilet nog. Snel bellen met de loodgieter. Maar voordat hij er was, had ik natte voeten.

En hoe toevallig: terwijl ik dit schrijf, galt het liedje ‘Natte voeten*’ van Keniaanse zanger Stan door onze geluidsinstallatie. Lekker liedje! Voorlopig blijft het hier nat. Maar met wat creativiteit noemen we het waterpret!

* het Keniaanse ‘Natte voeten’ betekent ‘Ik heb overal naar je gezocht’.

  • 29 April 2009 - 16:09

    Zr. Pauline Martens:

    Hoi Elise, Frank en Samuel,
    Wat erg dat alles zo tegen zit, ik duim mee, en bid elke dag dat 8 Mei alles goed komt. Goede moed en lieve groet,
    Zr. Pauline.

  • 29 April 2009 - 18:39

    Mama En Papa.:

    Samuel is waarschijnkijk niet blij dat ze zijn drinkbeker afpakken!
    Wat de regen betreft zijn wij er goed van af gekomen.Volgens je schrijven, is het nu bij jullie binnen en buiten nat,niet zo leuk!!!
    Hopelijk wordt het snel opgelost.
    Lieve gr.uit Wijchen.

  • 29 April 2009 - 19:21

    Jikke:

    Lieve Samuel,

    Dank je wel voor je mooie tekening en cadeautje! Ik ben er erg blij mee. Pas maar goed op je drinkbeker hoor!

    Dikke knuffel van mij!

  • 29 April 2009 - 19:27

    Joris & Marielle:

    He hallo,

    wij duimen ook met jullie mee voor 8 mei! Wat een gedoe zeg. Bljf ondertussen maar lekker genieten van die kleine man!

    Liefs van ons.

  • 03 Mei 2009 - 07:05

    Marieke:

    Lieve Frank,Elise en Samuel

    Wij zijn net een uurtje terug van vakantie ik denk gelijk even kijken hoe het is gegaan met de rechtzaak wat balen dat het weer tegen zit ik ga voor jullie de hele week duimen! De vakantie was super veel sneeuw en zon morgen weer aan het werk!! Veel sterkte deze week met de voorbereiding voor 8 mei

    Heel veel liefs en een dikke kus van ons

    Marieke, Henri en Gijs

  • 03 Mei 2009 - 10:23

    Serva:

    Hoi Elise, Frank en Samuel,
    Wij duimen ook mee zodat op 8 mei alles goed verloopt en jullie eindelijk van al dat gedoe af zijn. Heel veel succes en blijf "singing in the rain" ondertussen.
    Groetjes van Serva en Toon

  • 05 Mei 2009 - 08:37

    Merijn En Angelina :

    Hoi Elise, Frank en Samuel!

    Ik heb gister jullie site gevonden en met heel veel plezier gelezen.. we ziten zelf in een adoptieprocedure en zouden voor colombia gaan maar zijn nu aan het kijken of we toch niet voor Kenia kunnen gaan. vandaar ons uitgebreide interesse. We hopen dat jullie snel goed nieuws krijgen van de RB. we gaan voor jullie duimen.

    Groetjes, Merijn en Angelina Sinnige
    (www.wegaanadopteren.web-log.nl)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samuel en Caleb

Dag allemaal, Op 17 juli as ontmoet ik mijn ouders en broer Samuel voor het eerst. Dat zal wel even wennen zijn. We gaan veel leuke dingen doen met elkaar en Kenia verder verkennen. Onze avonturen & foto's zetten we op deze weblog. Dan leren we elkaar alvast een beetje kennen. Tot mails/ziens! Groetjes, Frank, Elise, Samuël en Caleb

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 199521

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 11 Januari 2013

Ons tweede wonder!

Landen bezocht: