Er op uit! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Er op uit! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Er op uit!

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

05 Mei 2009 | Kenia, Nairobi

Er op uit!
De geplande bezoekjes uit Nederland zijn voorbij. Samen met familie en vrienden hebben we Kenia beter leren kennen. De focus ligt nu meer op de toeristische uitstapjes in/rondom Nairobi:

Kitengela glass
Gefascineerd door de meest prachtige glazen voorwerpen in de schappen van de Kitengela winkels in Nairobi, besloten we de glasblazerij zelf te bezoeken. Met een routebeschrijving op zak vertrokken we naar ons doel. Helaas waren ze vergeten te vermelden dat de route wat moeilijkheden zou geven voor normale, lage auto’s zoals onze Peugeot . Wat een slechte weg! We bedachten onderweg dat Kitengela vast een hoog percentage bedrijfsongevallen of hoge kosten aan verpakking heeft. De trip was uiteindelijk meer dan de moeite waard; de glasblazerij was gelegen in een parkje. Door de Gaudi en Efteling-achtige elementen leek het wel of je een sprookjesbos betrad . Knap gedaan met uitsluitend recyclebare materialen zoals glas, ijzer en bierdopjes. Vette varkens, ganzen, kippen en schildpadden zorgden voor de nodige levendigheid inde brouwerij. We kregen een demonstratie glasblazen van de enige Masai glasblazer van Kenia. Indrukwekkend proces. Ook omdat het zo heet is. Het glas wordt verhit tot 1100 graden. Vervolgens wordt het enigszins gekoeld met natte kranten. Daarna wordt er geblazen en gedraaid tot het een bolletje is. Het bolletje wordt groter. Er werd in dit geval een gat ingemaakt. De blazer draait nog wat harder en opeens is het een fruitschaal. Vervolgens moet de schaal langzaamaan gekoeld worden anders barst het glas. Daarna is de schaal klaar voor verkoop. Uiteraard moesten we ook de glas galerie bekijken. Dat is een uitdaging met een anderhalf jarige. Trots kunnen we zeggen dat Samuël geen enkel potje gebroken heeft. Och, als dat wel het geval was geweest, geen probleem! We kunnen wel wat geluk gebruiken vrijdag 8 mei as. http://www.kitengela-glass.com

Olifantenweeshuis
Geheel ontroerd kwamen we terug van het olifantenweeshuis. De acht olifantjes variërend van 7 maanden tot 1,5 jaren waren heel aandoenlijk. Deze olifantjes zijn ergens in Kenia gevonden en per vliegtuig naar Nairobi gebracht. Ze mogen hier tot maximaal twee jaar blijven, daarna gaan ze naar een volgend opvangtehuis waar ze minder begeleiding zullen krijgen dan de eerste twee jaar. Na een paar jaar zetten ze de volgende stap op weg naar hun volwassenheid en onafhankelijkheid van hun verzorgers. Het uiteindelijke doel is om de olifanten weer terug te krijgen in de wildernis. Het duurt nog wel even voordat het zover is. Op het moment dat we er waren dolden de olifantjes met elkaar en rolden ze schaamteloos voor het publiek door de modder. Hoe leuk de olifantjes ook waren, ons hart werd gestolen door de mini neushoorn van drie maanden. Vrolijk en ongecontroleerd stormde hij op het publiek af en iedereen die wilde mocht hem aaien. Ik denk niet dat het ons ooit nog een keer gaat lukken, dus koesteren we dit bijzondere moment. http://www.sheldrickwildlifetrust.org

• 05 Mei 2009 - 18:59

Papa En Mama:

Jullie ontdekkingsreis in Kenia brengt steeds weer iets nieuws naar buiten.Leuk dat wat je mooi vindt in de winkel bij de bron waar het gemaakt kunt gaan bekijken. Ondanks dat Samuel geen scherven heeft gemaakt, hopen wij vurig dat vrijdag a.s. het geluk aan jullie zijde zal zijn, 3 maal is scheepsrecht.
    Jammer dat je geen foto hebt van het mini neushoorntje.
    Fijne avond en de groetjes van ons beiden xxx

• 05 Mei 2009 - 21:09

Emmeline:

Bij het olifantenweeshuis heb ik me toen ook zeer vermaakt met alle lieve olifantjes. Wij hebben toen ook een minineushoorn gezien. Echt schattig!

Succes 8 mei!

Groetjes Emmeline en Tom

• 05 Mei 2009 - 21:41

Verloren Schaapie:

Vonkster! ik ben jullie niet vergeten, integendeel...
    morgen krijg je een dikke vette mail van me!!heb weer zoooolang gewacht dat ik dr nu wel 3uur voor kan gaan zitten hahaha
    al mn liefs en dikke kussen

• 06 Mei 2009 - 18:41

Tinie:

Wat leuk, dat jullie van dichtbij het glasblazen hebben gezien. Cor en ik hebben dit in Italie gezien. Hardstikke mooi en tegelijkertijd fascinerend wat voor kunstwerken men van glas kan maken. Elise en Frank wij duimen voor jullie a.s. vrijdag. Liefs en groetjes Tinie,Richard,Harm.

• 06 Mei 2009 - 19:36

Natasja:

Dag lady,
    Waar zijn de foto's van de baby-beestjes dan?
    Ik ga ook zeker voor je duimen en zal een mooi kaarsje aansteken. Nog voorkeur? Vanille of aardbeien geur?
    xxxx-en

• 06 Mei 2009 - 19:38

Natasja:

Meer dan genoeg foto's gevonden op de link.... bij het bericht. ;-)

• 07 Mei 2009 - 19:01

Ilse En Robert:

Hé lieve mensen,

Héél véél succes morgen. Wij duimen en denken aan jullie.

Liefs en dikke kussen

• 08 Mei 2009 - 17:20

Mariette Roelofs:

Gefeliciteerd!!!!
    Ik ben zo blij voor jullie dat deze stap gezet is!
    Geniet ervan en dan weer....op naar de volgende stap en dan .... naar huis!
    Ik verheug me er nu al op jullie weer te zien.
    Groetjes en kuzzies, Mariette