Balen in de rechtbank - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Balen in de rechtbank - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Balen in de rechtbank

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

20 Maart 2009 | Kenia, Nairobi

Al weken waren er speculaties in de ´adoptiegangen´… Omdat twee hoorzittingsdagen, op 20 maart en 3 april, opeens niet doorgingen. Het is onmogelijk dat iedereen op 27 maart aan de beurt zou komen. Dit betekende voor vele ouderstellen een maand vertraging, omdat de rechtbank voor drie weken sloot vanwege de Paasvakantie. Sommige adoptiestellen zouden hun laatste hoorzitting hebben en hadden het ticket naar huis al geboekt. Stress dus.

Wij besloten onze beurt gewoon af te wachten en ons niet druk te maken. Je snapt de verbazing toen onze advocaat ons belde met de mededeling dat we morgen (vandaag = op 20 maart) om 8.30 uur moesten verschijnen voor de rechtbank om onze Guardian at Litem* officieel te benoemen. Wat een bofkonten zijn we toch en wat een meevaller, dachten we.

Vanwege de verkeersopstoppingen in de ochtenduren in het centrum van Nairobi, zaten we om 7.00 uur in de auto. Netjes opgedoft. Want daar kon de rechter ons al op afkeuren, hoorden we. Helaas was ons kindje in een niet al te beste bui. Moe, denk ik, omdat we hem wakker moesten maken voor deze vroege onderneming. Komt nog bij dat we niet om 8.30 uur, maar pas om 10.00 uur aan de beurt waren. Alle pogingen om netjes & vlekvrij te blijven, kwamen niet ten goede aan het humeur van Samuël.

Onze ervaren advocaat en Guardian at Litem hadden ons van te voren verzekerd dat de eerste zitting slechts een formaliteit was, die 10 minuten duurde. Redelijk ontspannen betraden we de kamer van de rechter. De rechter was een vrouw van ongeveer 50 jaar, schat ik. Ze keek erg streng. Onze advocaat en directeur van het bemiddelingsbureau zaten aan het bureau van de rechter. Frank, ik zelf, Samuël en de Guardian at Litem moesten aan de zijkant zitten en mochten geen antwoord geven op de gestelde vragen. Buiten ging een zangclubj oefenen, of zo. Wat een goede timing: Samuël lachen en klappen. Zou een goede indruk op de rechter moeten maken, toch?! En toch steeg de spanning bij ons. Onze advocaat had zich kennelijk niet zo goed voorbereid (omdat het altijd zo makkelijk gaat op de 1e zitting?) en dus wist hij op de meest eenvoudige vragen van de rechter niet direct antwoord te geven. Hij moest het 'even' opzoeken. Ondertussen kon de rechter rustig Samuëls’ dossier doorbladeren. Op pagina 54 vond ze het ziekenhuisrapport van Samuël. Daar stonden enkele gegevens die haar aandacht trokken. Aangezien de advocaat daar echt geen antwoord op wist, kreeg hij de opdracht om een aanvullend document te verzorgen. Daarmee was de zitting voorbij.

Geen Guardian at Litem aangewezen en onze papieren niet op orde. De onzekerheid of we überhaupt wel aan dit document kunnen komen, trof ons. Wat een domper! Op 23 april moeten we terug komen voor deze rechter om onze eerste zitting over te doen. We zijn er van slag van. Dit is ook nog niet eerder gebeurd, volgens onze Guardian… We zijn maar vast begonnen met duimen dat het allemaal goed komt.

Guardian at Litem*= een dame die de belangen van Samuël behartigt namens de Keniaanse Overheid.

• 20 Maart 2009 - 17:43

John:

Kop op, laat die advocaat maar eens werken voor zijn geld of anders misschien een andere advocaat? Er komt vast een creatieve oplossing.

Liefs John

• 20 Maart 2009 - 18:01

Vief En Erns:

Wat onwijs balen voor jullie. Niet dat het wat uitmaakt op dit moment, maar voor ons zijn jullie de perfecte papa en mama!!!!!!! En Samuel ziet er telkens weer stralend uit, dus op z'n Maastrichts 't kump good'!, (NL: het komt goed)
    XXX Vief, Ernst, Fien en Merijn

En dank voor jullie lieve kaart en kado!

• 20 Maart 2009 - 18:51

Harry En Thea:

Probeer de moed erin te houden, het is daar een gebed zonder einde.Ik kan me geen betere ouders voor Samuël voorstellen. Zondag steek ik een kaarsje op en dan moet het allemaal goed komen. Toi, toi, toi.

• 20 Maart 2009 - 20:04

Tinie:

Elise en Frank laat de moed niet zakken. Jullie hebben eerder bewezen, dat jullie er voor gaan. Zeker voor Samuel is het de moeite waard om met zo'n ouders verder te kunnen leven. Kop op, wij duimen voor jullie. Liefs Tinie

• 22 Maart 2009 - 18:55

Marieke:

Dag drie lieve kanjers,

Ik ga voor jullie duimen en een kaarsje opsteken!!! Jullie zijn top ouders er komt vast een oplossing!!!
    Weten jullie zeker dat jullie een goede advocaat hebben?

Heel veel liefs en dikke zoenen Marieke, Henri en Gijs

• 23 Maart 2009 - 08:03

Aad:

Lieverds, zoals de anderen al zeggen het zal rech komm, maar die onzekerheid is erg vervelend voor jullie. Blijf positief, jullie doen het meer dan top!! Heel veel succes en geniet van de mooie momenten samen met die kleine man! Dikke zoen en goede week Ciao AAd, Esther, Naud

• 23 Maart 2009 - 13:34

Lennard:

Wat een verhaal en vervelend voor jullie. Maar Kop Op! Komt tijd komt raad. Het komt vast en zeker allemaal dik in orde voor jullie, soms duurt het gewoon even iets langer in dit soort landen en wisselen de praktijken een beetje.... Voorlopig zitten jullie er nog wel dus het heeft ook tijd. Het is aan de andere kant ook goed dat een rechter zorgvuldig te werk gaat. In jullie geval is dat lastig en wil je het eigenljik niet omdat het niet nodig is. Maar voor de kinderen het niet zo getroffen hebben (met jullie) is het belangrijk dat alles goed bekeken wordt. Voor Samuel en jullie komt het allemaal dik in orde!

• 23 Maart 2009 - 18:13

Fam Janszen:

Hoi allemaal,
    Wat een verhaal, maar hou je taai want dit moet goed komen. Het is toch niet te geloven dat dit kan.
    Verbazingen!!!!
    Kop op en ik mail je kus van ons