Warming-up voor Kerst - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Warming-up voor Kerst - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Warming-up voor Kerst

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

22 December 2008 | Kenia, Nairobi

Religie is in Kenia erg belangrijk. Op elke hoek staat wel een kerk. Er is zelfs een ‘Amen- rotonde’, waaraan acht kerken gevestigd zijn. Als er geen kerk bij zit waar je je prettig voelt, start je gewoon je eigen kerk. Je hebt alleen papieren nodig van de overheid en een locatie. Om die reden zijn er heel veel kerken, maar volgens de pastoor nog steeds niet genoeg om in de behoefte van de mensen te kunnen voorzien.

De pastoor was al dagen bezig met de Kerstdienst en sprak er vol passie over. Bij wijze van integratie wilden we graag mee naar zijn dienst. Dat zorgde al voor enige opschudding in het huis; één van de personeelsleden, Mary, werd aan ons toegewezen om ons te begeleiden. We denken dat ze er slapeloze nachten van heeft gehad. Al helemaal, omdat Frank haar had wijsgemaakt dat hij in zijn zwemshort zou komen. Onze nacht was in ieder geval niet veel beter want Samuël was zo aan het dromen/huilen. Enigszins gebroken, trokken we ons beste ‘päkske’ aan.

De dienst begon al zingend en swingend in de gymzaal van een Universiteit. Die levendigheid vond Samuël erg gezellig. Dansend en klappend zat hij op mijn arm. Na een uur bewegen was het zweet uitgebroken en hadden we lamme armen. Maar Samuël gedroeg zich voorbeeldig. Het tweede uur dat volgde was inspirerend. De bijbel werd uitgelegd aan de hand van wonderlijke gebeurtenissen in het dagelijkse leven van een aantal kerkleden. De kern van de boodschap was empowerment en ’wie goed doet, goed ontmoet’. Hierbij moet je je voorstellen dat deze kerkgemeenschap bestaat uit merendeels arme, zwarte mensen met veel kinderen en zware banen van lange uren. Tenminste, als ze al een baan hebben. Sommigen met een crimineel verleden proberen via de kerk een uitweg te vinden uit deze negatieve spiraal. De pastoor praat ze moed in en probeert ze op een hoger niveau te tillen.

Het derde uur van de dienst voelden we ons al minder comfortabel. Samuël had het wel gezien en begon zijn autootje door de kerk te gooien. Het vierde uur waren we echt niet blij meer. Samuël moest iets eten, drinken en hoog nodig naar bed. Bovendien was de overtuigingskracht van de pastoor niet de manier voor ons; herhaling van de boodschap op steeds luidere toon. Na vier en half uur was de dienst voorbij en heel eerlijk gezegd; onze kerstgedachte was ver te zoeken. Met een moe, hangerig kind en zelf ook niet in goede conditie, wilden we zo snel mogelijk naar huis. Maar als gast van de pastoor en als enig wit stel, was het onmogelijk om er ongezien tussen uit te sneaken. Al helemaal omdat de pastoor ons nog aan een aantal ‘belangrijke mensen’ wilde voorstellen. Voel je de ‘marteling’?!

Vandaag, een dag later, kunnen we wel weer lachen om deze belevenis; Samuël heeft goed geslapen, er staat een Kerstboom in de woonkamer en het thuisfront belde dat we er een nichtje Maike bij hebben. Wij zijn helemaal opgewarmd voor de kerst… Ons kerstcadeau lacht ons toe. Een groter geluk kunnen we ons niet wensen. Al zou het heerlijk zijn om jullie nu even een persoonlijke kerstknuffel te kunnen geven. We missen jullie! We wensen jullie een heerlijke Kerst toe. Geniet!

Dikke zoenen van Frank, Elise en Samuël

• 22 December 2008 - 15:13

Marcel En Ellen:

Hé familie,

misschien is het toch een beter idee een eigen kerk op te starten; eentje waar je met zwemkleren naar binnen mag en de dienst hooguit een half uurtje duurt! Wij voelen helemaal met Samuël mee!
    Jullie ook daar een hele fijne Kerst!

• 22 December 2008 - 15:25

Jochem:

Jeetje wat een verhaal! ik heb al moeite met dat ene uurtje kerk per jaar... ;-)

Geweldig te lezen en te zien dat het (ondanks die 4,5 uur kerk) allemaal zo enorm goed gaat!

Alvast een hele fijne en gezellige Kerst met z'n 3-tjes!

Jochem

• 22 December 2008 - 16:40

Natasja V.Baardewijk:

Hoi Familie,
    Jullie verhalen zijn erg leuk om te lezen, dat jullie geen schrijvers worden?Vanuit Wijchen een fijne (kerkloze)kerst en natuurlijk voor 2009 nog een fijne tijd in Kenia gewenst, Groetjes Natasja,Roland ,Stijn en Gijs

• 22 December 2008 - 16:40

Aukje:

Hi lieverds,

Wauw wat een verhaal in de kerk zeg, alhoewel Samuel zich voor een kind van 1,5 goed gedragen heeft. Heb de modellenfoto uitgeprint, ze hebben bij Mc Gregor nogal eens modelletjes nodig.......you never know!! Iedereen hier is al gesmolten....HAHA.
    Tja en aan die gezinsfoto valt niet te tippen, eindelijk! Het doet me erg goed jullie zo gelukkig te zien. Alvast een warme (let. & fig.)Kerst en tot gauw!
    Dikke KerstKUS & KNUFFEL Auk

• 22 December 2008 - 20:38

Mechteld:

Lieve lieve Frank, Elise & Samuel,

Te veel om te zeggen, maar tranen in mijn ogen van deze mooie en gelukkige beelden, en prachtige verhalen, dankzij Mariken helemaal op de hoogte van jullie mooie avontuur! Geniet ervan, zal jullie volgen en onze dochters gaan nu al vechten om dat mooie mannetje! Alles went, en komt vanzelf...met een beetje meer moeite hier en daar lust hij straks ook de Holalndse Boerenkool!

Hele dikke kussen vanuit Den Bosch

Mechteld & de rest...

P.S. pap en mam en Pep volgen jullie nu ook!

• 22 December 2008 - 22:01

Patrick Uit België:

zalige foto's en filmpjes ! Ik wens jullie alle geluk van de wereld toe !

Patrick

• 22 December 2008 - 22:03

Patrick Uit België:

Mind the name Samuël BAGGERMANS ... :-)

• 22 December 2008 - 23:22

Mariken:

Whahahahaaaa... my god 4,5uur ?!?! Hoe voorbeeldig...en op de échte holy kerstdag.. hoelang duurt t dan wel nie??? (neem aan dat jullie tegen die tijd ondergedoken zijn :-D ...)
    Merry Christmas heerlijk stel!! dikke kussen

• 23 December 2008 - 08:13

Lennard:

Zo.... effe 4.5u in een kerstdienst. Genoeg tijd gehad om zonden te overdenken. Wat doen al die kinderen gedurende die 4.5u in de kerk? Het zal een 'gezellige' drukte geweest zijn. Zalig Kerstfeest & alvast een Gelukkig Nieuwjaar!
    lennard

• 23 December 2008 - 10:23

Annie En Frans:

Na zo viering geloof ik wel dat Frank [pastor/Diake]Elise[ass.van de pastor]en samuel[als misdienaar]als hulp van de pastoor,wie weet. Frank we hebben problemen met Skype,het licht niet aan onze computer we hopen dat het snel wordt opgelost. Verder gaat het goed met ons. groetjes annie en frans

• 23 December 2008 - 13:31

J & J Van Aalten:

Hoi,

Wij kregen deze site doorgestuurd van mijn ouders (Thea en Harry) en volgen jullie avontuur in Kenia nu op de voet. Mooie verhalen, foto's en filmpjes...geweldig dat je op deze manier met het thuisfront in contact kunt blijven.

Fijne kerstdagen en geniet van jullie tijd in Kenia.

Groetjes,
    Joyce en Joost van Aalten

• 23 December 2008 - 15:41

Janny De Best:

kreeg de site van je vader,mega geweldig. Ga je nu op de voet volgen.
    Een hele fijne kerst voor jullie gezinnetje

• 23 December 2008 - 16:53

Bonkies:

Hallo lieve schatten,

Hoe ging het gezegde ook alweer: al doende leert men??!! Tja als ervaren ouders kunnen we dit natuurlijk wel tegen jullie zeggen. Nog knap van Samuel dat hij het twee uur heeft volgehouden.....We zijn weer trots op hem!

Dikke zoen van ons