Surprise, Surprise! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Surprise, Surprise! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Surprise, Surprise!

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

30 December 2008 | Kenia, Nairobi

Het was een dag vol met leuke verrassingen:

In de ochtend kregen we een prachtige, witte chocolade taart van de Pastor en zijn vriendin om ons een fijn 2009 te wensen. Dat is nog eens een origineel cadeau.

Daarna gingen we boodschappen doen. Op zich niets bijzonders zou je denken, maar we zijn gisteren naar beneden verhuisd en hebben nu de mogelijkheid om zelf te koken. Dus wilden we na weken rijst wel eens pannenkoeken bakken. Daar troffen we toevallig Sandra. Zij is één van de adoptiestellen die op dit moment ook in Nairobi wonen. Zij stelde voor om op 1 januari een safaritocht te maken door het Nairobi National Parc. Wat een goed plan!

De taart kwam later op de dag goed van pas: vriendin Miriam Winkel en haar drie prachtige Samburu meiden kwamen op visite bij ons. Miriam en ik hebben samengewerkt in het verleden (bij ICCO). Miriam woont inmiddels al twee jaar in Maralal (Kenia) bij de Samburu (één van de 42 stammen). Zij heeft stichting SEED (http://www.platformkenia.nl/page/Stichrting-SEED-Support-NL-Amersfoort.htm) opgericht o.a. voor educatie van jonge Samburu meisjes. Zij bestrijdt hiermee het besnijden en vroegtijdig uithuwelijken van deze meiden.

Miriam kwam net terug uit Nederland. Haar Samburu familie was naar Nairobi gekomen om haar op te halen van het vliegveld. Voor ons dé kans om haar en haar familie (weer) eens te ontmoeten. Miriam vertelde dat haar familie ons interessant vond vanwege de adoptie van Samuël. Adoptie was een heel nieuw fenomeen voor ze. Na de uitleg van Miriam, vonden ze het toch OK dat wij voor Samuël zorgen en hem straks mee naar Nederland nemen. Het feit dat Samuël een Kikuyu is (van een andere stam) vonden ze wel wat bedenkelijk. Miriam vertelde dat hier in Kenia niet wordt gevraagd wat je naam is of waar je woont, maar van welke stam je bent. Terwijl Samuël nog sliep, genoten de meiden van de witte chocoladetaart. Toen onze kleine prins wakker werd, moest hij erg wennen aan de meiden, maar een balspel deed wonderen. We kregen een geweldig cadeau, namelijk een echt Samburu shirt. En, het paste als gegoten.
Frank speelde vervolgens volleybal met de meiden. Natuurlijk ‘vochten’ ze om hem (zelfs hier in Kenia -> haha). Miriam vertelde dat een Samburu nooit met ze zou spelen zoals Frank dat deed vanwege de rangen binnen hun stam. Speelgoed bleek ook redelijk nieuw te zijn voor ze; ze hadden de grootste lol met de Cater Pillar. De Buggy, die naast het speelgoed staat, vonden ze maar een vreemd item. Waar diende het eigenlijk voor? Een hele normale vraag als je je realiseert dat in Maralal alle baby’s in een doek op de rug of buik van de moeder gebonden worden.
Bij het afscheid hebben we afgesproken dat we ze komen bezoeken voordat we Kenia verlaten…
Het was een mooie middag!

PS: de pannenkoeken waren heerlijk!!

• 30 December 2008 - 19:32

Ernst:

he hello,

wat hebben jullie het rot daar zeg.... Raar Opvallend Tof zeg maar... geniet lekker en een heel mooi 2009!

gr EJ

• 30 December 2008 - 21:49

Marloes:

Hoi Elise en Frank,

Wat leuk om te lezen dat het allemaal goed gaat in Kenia. En wat zijn de foto's en filmpjes van Samuel leuk.
    Heel veel geluk en liefde voor 2009 gewenst!!

• 30 December 2008 - 23:05

Papa En Mama:

Leuke foto,s en weer een dag vol verrassingen,Samuel vind die meisjes toch wel leuk zo te zien en voor jou Elise ook leuk weer iemand te ontmoeten waar je voorheen mee samen gewerkt hebt. Zo te lezen is Oud en Nieuw ook opgelost dat wordt weer genieten.
    Zie onze Email, willen jullie daar even op reageren.
    Groetjes en liefs van ons beiden.

• 31 December 2008 - 09:28

Thea En Harry:

Hoi familie,
    Het leven is daar niet te vergelijken met hier, wel spannend allemaal.
    Een goede jaarwisseling en veel
    goeds voor het nieuwe jaar.
    Groetjes van de Aalsburg.

• 31 December 2008 - 12:14

Auk & Martijn:

Lieve Frank, Elise en Samuel,

Aangezien de laptop verboden terrein voor mij(martijn) is tijdens vakanties hebben we een paar daagjes niet kunnen lezen. Vandaag toch Auk kunnen overtuigen dat we natuurlijk even moesten kijken hoe het met jullie en jullie ventje gaat! Dus, genieten... Leuk om te lezen over jullie belevenissen en te zien dat Samuel al helemaal doorheeft waar zijn "veilige haven" is!

Het klinkt alsof jullie naast het genieten van jullie kleine man, er ook alles aan doen om Kenia te ontdekken.

Vanuit een zonnig Thailand wensen wij jullie alle liefs, geluk en gezondheid voor 2009! We kunnen niet wachten om Samuel live te zien!

Liefs
    Auk & Martijn

P.s.: de regelmaat regel hebben we alvast genoteerd voor 2009

• 31 December 2008 - 13:43

Wiesje:

Ha lieve Elise, Frank en Samuel,

Wat leuk om jullie belevenissen zo te kunnen volgen en wat goed ook om te zien dat Samuel zich al helemaal bij jullie thuisvoelt en dat jullie zo van elkaar genieten.

Een heel goed uiteinde en een spetterend 2009!, maar mooier kan het nieuw jaar voor jullie niet beginnen dacht ik zo.

Veel liefs en groeten,

Wiesje

• 31 December 2008 - 15:48

John En Tamarinde:

Wij wensen jullie het allerbeste voor 2009! En we kijken uit naar februari om te zien of jullie al geslaagd zijn voor de Keniaanse inburgeringscursus. Alles met betrekking tot schaatsen zal er wel niet instaan. Hier hebben onze kinderen voor het eerst van hun leven op natuurijs gestaan. erg leuk.

Liefs John Tamarinde Julieke, Tobias en Danjella

• 31 December 2008 - 17:39

Papa En Mama:

Wij willen jullie drieen een hele leuke jaar wisseling toewensen en voor het nieuwe jaar alle goeds en dat Samuel goed mag hechten aan jullie op de eerste plaats , maar straks ook aan zijn nieuwe familie ,vrienden en kennissen van zijn ouders.

Liefs uit Wychen.

• 31 December 2008 - 17:52

Frans Van Den Berg:

Hallo Elise, Frank & Samuel.

Leuk om alle belevenissen van jullie via de site te kunnen volgen.Zo ver weg en toch door dit alles weer dichtbij. Ik hoorde van Piet en Annie dat het skype goed gegaan was.Ik voel en zie jullie geluk in jullie verhaaltjes en op de foto's.Ik wens jullie alle geluk,liefde en gezondheid samen met Samuel.

Frans van den Berg ( Computerhulp van Piet & Annie )

• 01 Januari 2009 - 10:19

Tante Joke:

wij wensen jullie een gelukkig nieuw jaar we waren om drie uur thuis het was gezellig bij jullie ouders de hele familie was compleet veel liefs voor 2009 oom andre en tante joke

• 01 Januari 2009 - 10:56

Marcel En Ellen:

Hoi Elise, Frank en Samuël,

alle goeds voor 2009!!!! enne...morgen stamppot dan maar??
    Dikke kus voor Samuël!
    Groeten van Marcel, Ellen, Imke, Rutger en Wieteke.

• 01 Januari 2009 - 16:49

Bonkies:

Wat een geweldige dingen ondernemen jullie. En wat leuk om te lezen dat iedereen ook zo enthousiast op jullie reageren.... super! Het half jaartje Kenia vliegt voorbij op deze manier.
    We kijken uit naar het volgende bericht!

Kusssss