Typisch Keniaans... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Typisch Keniaans... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Typisch Keniaans...

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

18 December 2012 | Kenia, Nairobi

Naar aanleiding van de Keniaanse bruiloft van de zoon van onze Guardian Margareth, realiseerde ik me dat we toch al best veel typisch Keniaanse zaken (her)kennen. Ik vind het leuk om ze met jullie te delen:

De zon
Het zonnetje schijnt hier iedere dag, of het nu winter-, zomerseizoen of regentijd is. Nu is het hier zomer en daarmee stijgt het kwik. Toch valt daar prima aan te wennen. Zelfs al moet je in pak naar een bruiloft ☺.

Straatnamen
Op de achterkant van de uitnodiging stond een kaartje hoe we bij de trouwlocatie konden komen. Zelfs daar herkenden we wat namen zoals bijvoorbeeld ‘James Gechuru’ (weet niet of ik het goed geschreven heb), hij was een de eerste Minister van Financiën na de onafhankelijkheid en staat te boek als een briljant man. Achter de schermen bleek hij een alcoholist te zijn…

Sorry…
‘Sorry’ is waarschijnlijk het meest gebruikte woord in Kenia door zowel man en vrouw. Omdat op tijd komen nogal moeilijk is (en dan heb ik het niet over het spreekwoordelijke ‘Brabantse kwartiertje’). Onze taxichauffeur was te laat. Maar eigenlijk geeft het niets want ook de andere gasten kwamen veel later binnen druppelen dan de aanvangstijd op de uitnodiging…

Zoveel mogelijk gasten
Het is de gewoonte om zoveel mogelijk mensen uit te nodigen voor de bruiloft. Zelfs de ouders kunnen uitnodigen wie ze willen. Zo kwamen wij ook op het feest, want we kenden het bruidspaar niet. Er waren wel zo 400 – 500 genodigden. Dat is heel normaal. Samen met een ander adoptiekoppel waren wij de enige blanken op het feest ☺.

Netwerk maatschappij optima forma
Waarom zoveel mensen? Omdat het netwerken hier een veel belangrijkere en meer dominante rol speelt dan in Nederland. Via je netwerk kom je aan een partner, baan etc. Vaak is het wel zo dat de meeste mensen die je kent ook van jouw stam zijn. In Kenia huizen ongeveer 42 stammen, ieder met hun eigen gewoontes/rituelen/fysieke karakteristieken etc.

Glanzende auto’s
De hele parking stond vol met auto’s waarvan er geen een vies was. Kenianen laten hun auto (bijna) iedere dag wassen. Zelfs de banden glimmen…

De Kerk en religie
Het bruidspaar is heel gelovig en dus trouwen ze in een enorme kerk waar al hun gasten in kunnen. Er is heel veel zang en gepreek tijdens de dienst. De bezieling tijdens zo’n dienst is toch wel heel erg indrukwekkend!

Geschenken
Bij aankomst op de trouwlocatie konden we direct ons cadeau afgeven. De ‘cadeaudames’ zaten in een tent, compleet met stikkers en stiften. We probeerden vooraf te achterhalen wat gebruikelijk was om te geven bij een trouwerij. We hebben nogal wat verschillende antwoorden gekregen; van meel, bakolie en suiker, trouwalbum, glazen tot geld. Maar ook hoe groot dat bedrag dan moest zijn?? Kortom, hier zijn we nog niet uit en we hopen maar dat we voldoende hebben geschonken. De geschenken verschillen trouwens ook nog per stam.

Veel eten & drinken
Daarna gaan de gasten direct in de rij staan bij het buffet. Ook al is het bruidspaar er nog niet. We kwamen er al snel achter dat het onbeleefd is om aan tafel te gaan zitten zonder een bord eten. De moeders van het gelukkige koppel zijn, voorafgaand aan het trouwfeest, dagen bezig met koken voor de bruiloft.

* Tusker
Tusker is het lokale biertje. Zeg maar de Heineken van Kenia. Alhoewel Heineken Kenia als nieuwe markt ziet want ze zijn flink aan het promoten. Het viel Frank tegen dat er geen Tusker geschonken werd op het feest.

* Sukumi wiki
Dit is een soort boerenkool. Kenianen eten dit heel vaak. Ze mixen het met ui, tomaatjes en knoflook. En als bijgerecht Ugali (dikke, vaste meel).

* Samosa’s
De lokale snacks in de uitvoering vlees, vis of kaas. Mmm… (en niet eens van Mora).

* Nyama Choma
Dit is gegrilde geit. Een volledige geit met alles er op en aan. Voor Kenianen een traktatie.

Black Hair
Niet alleen de outfits van de dames zijn een lust voor het oog; zoveel kleuren en modellen, maar ook de haardrachten zijn indrukwekkend. Daar zijn ze dagen mee in de weer. En net als in Nederland, doen de dames er voor de bruiloft nog een schepje bovenop. Wat het trouwens lastig maakt voor ons: stel, je hebt twee weken later een afspraak met een van de dames van het feest dan kun je haar goed niet herkennen. Van heel lang gekruld haar (extensions) naar een kort stijl koppie (pruik) is hier geen uitzondering.

De bruid & bruidegom
Na de fotoshoot kwamen de bruid en bruidegom aan op de trouwlocatie in een mooie auto. De dame in een licht rose trouwjurk. Haar echtgenoot in een ribbroek, colbert, gele choker en op gympies. Alle dames van het feest hadden zich verzameld om het bruidspaar te ontvangen. Al zingend en dansend werden ze begeleid naar de rest van de gasten. Daarna sloten ook de mannen zich aan. Alles werd door een complete cameraploeg vastgelegd.

Mobiele telefonie
Je hoeft niet eens heel rijk te zijn om een hele geavanceerde mobiele telefoon te hebben. Sterker nog de hogere klassen hebben 3 – 5 telefoons. Zo ook op de bruiloft. Er werd druk gefilmd en gefotografeerd met mobieltjes.

Umhuru Day, 12-12-12
Wij zijn niet tot het einde van de bruiloft gebleven, dus daar kan ik verder niets meer over vertellen. Maar de volgende dag was het Umhuru Day: op 12 december 1963 wordt Kenia onafhankelijk van Groot-Brittannië. Jomo Kenyatta is de eerste president. De meeste Kenianen zijn vrij op deze (49e) onafhankelijkheidsdag. Gunstig voor alle gasten van de bruiloft, konden ze een beetje bijkomen van het dansen en al het eten.

PS1: Om eerlijk te zijn, leek dit helemaal niet op een typische Keniaanse, maar meer op Westerse bruiloft. Dit was duidelijk een bruiloft van gegoede middenklasse in Nairobi. Op het platteland gaat het er heel anders aan toe. Hoe? Misschien komen we daar ook nog een keer achter.

PS2: Nog even iets heel anders -> Ik denk dat jullie ‘m al hebben voelen aankomen; op 14 december ging onze 2e hoorzitting in de rechtbank NIET door. Wordt vervolgd dussss…….

• 18 December 2012 - 09:30

Ellen Vonk:

Wat een belevenis zeg! Het lijkt me ook lastig wat nu de etiquette van het land is.Maar wel prachtig om het mee te maken. 14 december was wel een hele teleurstelling; we duimen voor je dat het de volgende keer zeker doorgaat! Trouwens, proficiat met je moeder! Hele fijne feestdagen en de beste wensen alvast voor 2013. Hopelijk komt alles uit zoals jullie het willen! Liefs van ons allen uit Wijchen.

• 18 December 2012 - 21:31

Zr. Pauline Martens:

Lieve mensen,
    Met heel veel interessen jullie verhaal gelezen, over de verschillende gewoontes, en zelfs de bruiloft.
    Van deze gelegenheid neem ik gebruik jullie een Zalig Kerstfeest toe te wensen.

Dat het Licht ons aanraakt, dat wij mensen durven zijn die de weg gaan,
    bewogen en geraakt.....

Over hen die wonen in een land vol duisternis,
    gaat een stralend licht op.
    Jes, 9,1
    Verder een goede jaarwisseling, en een hoopvol en gezond Nieuwjaar 2013.

Alle liefs, en een knuffel voor de twee Boy's Samuel en Caleb.

• 19 December 2012 - 23:23

Carlette:

Neeh!! Bij ons is het dan niet altijd zinvol:) maar de hoorzittingen gaan iig dóór!!
    Nou ja diep zuchten en volhouden...toch?
    Sterkte!

Voor nu nog een paar mooie decemberdagen. En uiteraard alle goeds voor 2013.
    Dank Samuel voor de prachtige tekening van het kasteel!!!

Oijen wacht op jullie :)!!! Veel groetjes!! XXC

• 23 December 2012 - 22:54

Andre En Joke:

Lieve Famillie,

Na het lezen van het reisverslag wat weer een mooi varhaal is,
    jammer dat de hoorzitting niet door ging. maar moed houden,

Wij willen jullie fijne feestdagen wensen, hoe wodt het daar gevierd?
    op naar een positief en een heel gezond 2013

lieve groetjes,