Het juridische traject - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Het juridische traject - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Het juridische traject

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

08 Januari 2009 | Kenia, Nairobi

Het kantoor is nog gesloten vanwege de vakantie, maar meneer Mwenda wilde best bij ons langs komen om kennis te maken. Meneer Mwenda is advocaat en heeft al meerdere Nederlandse stellen succesvol (en snel) vertegenwoordigd in het hele juridische adoptietraject in Kenia. Vandaar dat wij ook voor hem hebben gekozen. Onze advocaat komt vriendelijk, correct en professioneel over. We hebben er alle vertrouwen in dat hij ons zo goed mogelijk door het hele traject loodst.

Hoe ziet dit juridische traject er nu uit? Onze fosterperiode loopt op 11 maart af; we zorgen dan drie maanden voor Samuël en zijn door allerlei instanties bezocht of we het wel goed doen. Deze instanties maken een rapport op. Op 12 maart kan dit rapport bij de Rechtbank ingediend worden. Op dat moment vraagt onze advocaat een datum aan bij de rechtbank voor de eerste hoorzitting. Volgens de inschatting van onze advocaat, zou onze hoorzitting op 27 maart of 3 april 2009 kunnen plaatsvinden. Dat zou fijn zijn, omdat de rechtbank vanaf 10 april twee weken gesloten is (Paasvakantie). Na de eerste hoorzitting volgt een onderzoek, dat ongeveer 6 – 8 weken duurt. Onze tweede hoorzitting zou dan eind mei/begin juni gepland kunnen worden. Soms is er nog een derde hoorzitting nodig. Dat bepaalt de rechter. Als de rechter ons uiteindelijk OK vindt (na de 2e of 3e hoorzitting), kunnen de officiële adoptiepapieren in orde gemaakt worden en krijgt Samuël een (voorlopig) paspoort. Dat duurt ongeveer twee weken. Zodra we deze papieren in ons bezit hebben, is Samuël officieel onze zoon en mogen we Kenia verlaten.

Meneer Mwenda waarschuwde ons wel voor enige obstakels;
- de rechtbank is nogal eens gesloten vanwege vakantie;
- adoptiezaken worden alleen op vrijdag behandeld;
- als de rechter moe is, ruzie heeft gehad met zijn vrouw of van mening is dat we slecht gekleed zijn, kan hij; a) de zitting (zonder reden) verdagen, b) eisen dat er nog een hoorzitting komt en daarmee het adoptietraject ernstig vertragen;
- dat er slechts één persoon gemachtigd is om de officiële adoptiepapieren en Samuël’s paspoort te ondertekenen. Als hij er niet is, lopen we vertraging op.
Gelukkig sloot hij af met de gouden tip; hoe rustiger we zijn/blijven, hoe sneller het rechtbanktraject zal verlopen…

Via de informatie over de rechtbank kwamen we tot een interessant gesprek over de Keniaanse politiek. De aanleiding was de Communications Bill, die president Kibaki een paar dagen geleden getekend heeft. Deze bill (wet) is al weken een onderwerp van discussie op TV en in de kranten. De media heeft grote problemen met een clausule in deze wet, waarbij de overheid mag/kan ingrijpen in de media als het onderwerp zou leiden tot oproer in het land, zoals vorig jaar gebeurde bij de verkiezingen. Naar ons idee wordt ‘de soep heter opgediend dan dat het gegeten wordt’. Het gaat te ver om de Communications bill en het politieke systeem op deze weblog uit te leggen, maar door de leuke discussie met meneer Mwenda zijn wij weer wat wijzer geworden.

• 08 Januari 2009 - 12:01

Jeroentje:

Maar goed dat ik in Maart er ben. Mocht het niet soepel gaan met die Rechter, dan weet ik zijn huis te wonen....

X

• 08 Januari 2009 - 12:34

Mechteld:

Lieve familie,

Allereerst nog de beste wensen voor 2009! Dat het maar een mooi jaar mag worden, en tja het valt niet mee als ik het zo lees, dan wel geen lichamelijke ongemakken, maar het leest als een ingewikkelde bevalling! Maar met jullie als ouders, moet dat goed komen! Blijf jullie volgen, is net een leuk boek, iedere paar dagen kijk ik weer even naar die leuke verhalen en prachtige foto's van dat heerlijke mannetje, en jullie natuurlijk! Dikke kussen, succes en vooral genieten.

Mechteld

• 08 Januari 2009 - 13:28

Mama.:

Hallo Elise,frank en Samuel.
    Het is wel ,n heel ander verhaal als gisteren.Maar als we dat zo lezen moet er weer veel geregeld worden en begrijpen we misschien beter waarom het verblijf ,n half jaar moet duren. Maar jullie stralen zoveel geluk en vertouwen uit dat ook dit weer goed gaat verlopen!!!De rest doe ik via de e-mail.
    Lieve groetjes uit Wijchen.

• 08 Januari 2009 - 17:32

Ernst:

ik zou ook een goed stempel kussen kopen.... stempels rule the world!

• 08 Januari 2009 - 18:08

Jan En Lucy:

houd maar goede moed en het zal best goed komen.ambtelijke molens draaien langzaam.maar we genieten toch van jullie berichten en zeker van samuel.
    groetjes jan en lucy.

• 08 Januari 2009 - 19:36

Elise Janszen:

He luitje,
    Wat kunnen jullie leuk schrijven. Het is toch wat dat je van dat soort mensen afhankelijk moet zijn.Maar geniet lekker van jullie mannetje.
    Dikke kus lies

• 09 Januari 2009 - 16:30

Lennard:

jullie moeten maar zo denken: gelukkig weet Jeroen waar zijn huis woont.... dat zal helpen omdat het vast zal zijn waar de Rechter staat.... :) Komt allemaal goed, maandje meer of minder maakt straks wanneer het achter de rug is ook niet zoveel uit.