We zijn compleet! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu We zijn compleet! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

We zijn compleet!

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

19 Juli 2012 | Kenia, Nairobi

Vandaag is een hele bijzondere dag: CALEB HOSEA IS THUIS! YESYESYES!

Snelle Jelle
Op dinsdag 17 juli gingen we om 9.30 uur naar New Life Home in Nairobi. Toch echt wel een beetje zenuwachtig voor onze eerste ontmoeting. We deden de deur van Caleb’s ‘sectie’ open en hij liep direct naar ons toe. Hij herkende ons van de foto die boven zijn bedje hing. Dit was wel een hele aangename verrassing voor ons. We waren voorbereid op een lastige start. De rest van de dag hebben we met hem gespeeld. Hij ging rustig met ons mee (zie de foto’s) en heeft geen traan gelaten. De hele dag keek hij met open mond naar zijn stoere broer Samuel, die allerlei capriolen uithaalde om indruk te maken op zijn kleine broertje. We hebben hem eten gegeven en op bed gelegd. Ook weer uit bed gehaald. Om 16.00 uur lieten we Caleb achter (zo voelde het al). De verzorgster gaf aan dat we een afspraak mochten maken met het ziekenhuis voor een 2nd opinion. Dat lukte niet op woensdag en dus nog eens een heerlijke dag met Caleb doorgebracht bij het tehuis. Nu kwam hij zelfs al knuffels brengen en haalde hij al grapjes met ons uit. Vandaag, 19 juli, konden we wel terecht in het ziekenhuis. Een hele lieve dokter heeft hem onderzocht en zoals al aangegeven: hij is gezond! De dokter heeft zijn bevindingen in een rapport gezet, daarmee mochten we het ‘foster agreement’ ondertekenen bij terugkomst in het tehuis. Essentieel om Caleb mee naar huis te mogen nemen! Thuisgekomen hebben we hem samen symbolisch over de drempel gedragen. Ook hier vindt hij het prachtig. Hij zingt en onderzoekt. Nu ligt hij vredig in zijn bedje te slapen (duimen dat het vannacht ook zo blijft).

Zo klein en al zoveel meegemaakt
De afgelopen dagen hebben we meer te horen gekregen over Caleb’s ‘historie’ en daarmee is de bewondering voor dit kleine mannetje nog verder gestegen. Zijn achtergrond lijkt veel op die van Samuel. Net als Samuel is hij gevonden in Limuru (ongeveer 40 km van Nairobi). Na een maand in het ziekenhuis te hebben gelegen, werd hij liefdevol opgevangen in His Image Home. Dit is het tehuis waar Samuel ook vandaan komt; heel kleinschalig, schoon, fleurig en geweldige opvang voor de kinderen. Helaas is het kindertehuis gesloten omdat de directrice te oud werd en terug naar de VS is gegaan. In april van dit jaar is hij overgebracht naar New Life Home. Dat moet best wat impact gehad hebben op Caleb. Beide tehuizen hebben de zaken goed voor elkaar, maar het laatste tehuis is veel groter (180 kindjes) terwijl His Image Home ongeveer 10 kindjes onder haar hoede had.

Zijn naam
Onze zoon draagt de naam Caleb Hosea. Dat zijn namen uit de bijbel; de ene betekent ‘vertrouwen’, de ander ‘redder’. Ze noemen hem hier Hosea. Een vrolijke naam. Toch hebben we besloten om hem Caleb te noemen (uitspraak ‘Keeleb’), omdat we vermoeden dat hij hier straks (als hij 18 jaar is) ook gelukkiger van wordt (binnen de Nederlandse context). Wij zelf vinden het een stoerdere, krachtige naam. Bovendien is de tweede naam van Samuel ook Caleb (Samuel Caleb James). We hebben inmiddels nagevraagd of ‘Caleb’ een veel voorkomende naam is in Kenia. Dat blijkt niet zo te zijn. Dit kan toch geen toeval zijn?!...

De gebroeders Baggermans
Natuurlijk is het voor ons allemaal wennen deze nieuwe situatie, maar Samuel is een hele lieve, zorgzame, geïnteresseerde broer. Na de eerste bezoekdag, vroeg Samuel al wanneer Caleb bij ons mocht komen wonen. Dag twee was hij sip omdat Caleb nog steeds niet met ons mee kon komen en vandaag heeft hij een lange dag bij het ziekenhuis zonder gezeur of gemor doorstaan omdat hij wist dat daarna zijn broertje mee naar huis mocht. Thuisgekomen kreeg Caleb een ‘toertje appartement’, werd al het speelgoed gedemonstreerd, voetballen in de tuin en meehelpen met eten geven etc. Caleb is dan wel klein, maar hij doet alles na van Samuel. Als Samuel zingt, begint Caleb ook; bepaalde gebaren en stoer gedrag neemt hij al over. Het zijn twee heel verschillende kindjes, maar nu al onvoorwaardelijk broers!

En wij? Wij zijn dankbaar, dolgelukkig en kunnen niet anders dan gelukzalig naar elkaar grijnzen!

• 19 Juli 2012 - 18:12

Jessica:

Super super fijn! Woorden schieten tekort!

• 19 Juli 2012 - 18:23

Tamarinde:

Al een paar keer stiekum gekeken en ja hoor daar was het berichtje. Geweldig hoor dat het zo snel gaat..........hopen voor de rest! Zijn heel benieuwd wat die kleine jongen vannacht allemaal gaat uithalen. We horen het wel. Drink als ouders vanavond maar een lekker glaasje op die zeer gewenste en verdiende gezinsuitbreiding! Liefs van ons allemaal!

• 19 Juli 2012 - 19:21

Vivian En Ernst:

Lieve Elise, Frank, Samuel en Caleb,

We hebben er eigenlijk geen woorden voor (wat een feest!) en wensen jullie veel geluk en liefde samen en een bijzondere tijd die gaat komen in Kenia.

Liefs,
    Vief, Ernst, Fien en Merijn

• 19 Juli 2012 - 19:37

Marieke:

Wauw... wat een mooi verhaal...ik ben zo blij voor jullie!
    Geniet van al het moois....liefs en een dikke kus Henri Marieke en Gijs

• 19 Juli 2012 - 19:37

Astrid:

WOW !!
    Wat fijn dat Caleb al bij jullie kan zijn en dat Samuel zich als een echt grote broer gedraagt.

Liefs as

• 19 Juli 2012 - 19:43

Frank & Elise:

Hartverwarmend om je 'verslag' te lezen. Het is ontroerend om te lezen hoe jullie samen met z'n drieën jullie nieuwe zoon/broertje opnemen, de eerste stappen etc. Fantastisch, mooi, geniet er van!

• 19 Juli 2012 - 20:19

Arjan, Irene&Elaine:

Fantastisch om te lezen en wat heerlijk om mee te genieten met jullie vieren!
    Liefs uit Ommen, Arjan, Irene en Elaine

• 19 Juli 2012 - 21:41

Marcel En Ellen:

Frank, Elise en Samuel, proficiat met jullie zoontje en broertje Caleb! Wat een prachtig kereltje, om op te vreten, zo lief! En Samuels snoet blinkt van trots, wat zal hij zich groot voelen en zich over Caleb ontfermen! Geniet samen van de komende tijd in Kenia en heel veel succes met alle 'verplichte' zaken: hopelijk verloopt alles voorspoedig en komen jullie snel weer deze kant op.Liefs van ons uit Wijchen.

• 19 Juli 2012 - 22:20

Gerald En Marjon:

Wat leuk en ontroerend om te lezen. maar vooral super dat het allemaal goed gaat. En die samuel echt een grote broer. geniet ervan. Enne hopelijk geen slapenloze nachten met een kleintje erbij
    Liefs uit Schaijk

• 20 Juli 2012 - 06:20

Schinkel:

Wat een bijzondere en gave ervaring. Terwijl ik dit lees, vraag ik me af hoe dit voor jou en frank geweest is. Ik kan me jullie geluk enorm indenken. En oh ja natuurlijk de mooie tevreden grijns van Elise... Leef met jullie mee... En oh ja frank, we zullen op de boot dit weekend aan je denken..... Lieverds, geniet ervan en ik ben heel blij met jullie geluk... Is prachtig plaatje jullie zo te zien. @ caleb: tot over paar maanden, en maak je borst maar nat... Zijn genoeg blonde schone vrouwen hier. Als je in NL bent, beginnen we alvast de selectie voor over jaartje of 13... Dikke zoen Jeroen

• 20 Juli 2012 - 07:17

Rutger Vonk:

Super leuke verhalen weer Elise. Wat goed dat het nu zo snel is gegaan, ben blij voor jullie, geniet ervan!

• 20 Juli 2012 - 09:45

Hetty:

Wat een bijzondere eerste ontmoeting! Fijn dat Caleb nu al bij jullie woont. En Samuel, wat ben jij een stoere, grote broer! We vinden het super om jullie ervaringen op deze manier een beetje 'mee te maken'.

Liefs van ons viertjes uit Dronten

• 20 Juli 2012 - 10:16

Stella:

Ha leukerds,

Wat een heerlijke kerel erbij in de Baggermans-clan!

X,
    stella

• 20 Juli 2012 - 11:40

Frans Verheijen:

Jullie alle vier proficiat, mama en papa, grote broer en dit mooie menneke zelf. Hij boft geweldig. Die korte tijd, welke achter hem ligt, weegt niet op tegen de gelukkige jaren, welke voor hem liggen. Moge het er vele zijn. Wat die naam Caleb (Keeleb) betreft. Dat is niets anders dan een kwestie van talen: Engels is Caleb (Keeleb), Nederlands is Kaleb (Kaleb). 'Keeleb' zal blij zijn met zijn oom John, die toch gewoon Johannes gedoopt is! Engelse en Amerikaanse voornamen zijn in de mode. Engels is een wereldtaal, Caleb een wereldburger. Een stille droom..... nu het begin zo vlot loopt, wordt het dan ook voor kerstmis weer in Nederland? Jullie alle goeds en veel liefs.

• 20 Juli 2012 - 12:34

Pascal En Lieke:

Super!!!! Wat ontzettend fijn dat hij al bij jullie thuis is. En erg goed om te lezen dat de gebroeders Baggermans het zo goed kunnen vinden. Samen zingen etc. Heeft de familie er nog een Mega Mindy fan bij :)
    Trots op jullie alle vier.
    Hele dikke kus
    Lars, Sanne, Pascal en Lieke

• 20 Juli 2012 - 13:17

Emmeline En Tom:

Hallo Elise en Frank en kids,

Leuk dat we een bericht van jullie kregen via de site! Kunnen we weer meegenieten. Wat bijzonder moet dat toch zijn. 2 van die mooie kindjes met ook nog eens dezelfde naam. Dat is geen toeval. Leuk dat ze al samen spelen en zingen.
    Onze Elise is bijna net zo oud als Caleb (16 maanden) en loopt sinds deze week ook echt los rond en stapt overal naar toe. Echt een hele leuke leeftijd!
    Geniet ervan!

Groetjes uit Utrecht!
    Emmeline, Tom en Elise

• 20 Juli 2012 - 13:47

Mariken:

Compleet.... Een mooier woord bestaat niet!
    Jullie geluk is hier te voelen, wat een kado!!

Wens jullie samen levenslang geluk & liefde
    Xx xx

• 20 Juli 2012 - 14:30

Anneke:

Wat een prachtig verhaal! Ik wens jullie alle geluk!

• 20 Juli 2012 - 17:32

Jan En Tineke Derks:

Hallo alle vier. Wat een geweldig stel zijn jullie en we zien Samuel glunderen van trots. Wat zullen jullie in de wolken zijn met twee van die kanjers. We zullen Caleb beslist vaak zien bij oma Annie en opa Piet samen met Samuel.
    Geniet met zijn allen van dit prachtige moment, maar zo te zien hebben jullie daar geen moeite mee. het straalt er vanaf.
    Groetjes, Jan en Tineke, Wijchen.

• 20 Juli 2012 - 18:14

Anneke:

Zojuist het verhaal ook aan Toine gedeeld en ook hij vindt t super leuk voor jullie! Gaaf dat de broederlijke band al goed aan het groeien is! Heel veel succes en geluk daar!

Liefs Anneke & Toine

• 21 Juli 2012 - 11:14

Arnold En Marga:

Proficiat. Geweldig dat alles goed verloopt en Caleb zich al meteen bij jullie thuis voelt, dan weet je dat het goed is. Geniet van jullie tijd samen daar.

• 21 Juli 2012 - 17:41

Edith :

Hoi Frank, Elise en Samuel,

Proficiat met jullie mooie zoon en broertje Caleb.
    Samuel, wat ben jij al een grote, lieve maar vooral trotse broer,
    je krijgt héél véél groetjes van Milan.
    Wij wensen jullie héél véél geluk- liefde en vriendschap en
    geniet van die mooie ventjes!

Groetjes van Frank, Edith, Wessel en Milan

• 21 Juli 2012 - 20:13

Tonnie Gielis.:

Elise en Frank
    Fijn te horen dat de reis goed is verlopen.Wat vervelend dat jullie Caleb nog niet meteen in jullie armen mochten sluiten, en nog eens 4 dagen hebben moeten wachten. Achteraf gezien heel goed dat vooral jij Elise nog even de tijd kreeg bij te komen. Dan eindelijk het grote moment heel spannend. Wonder boven wonder dat het zo snel klikt met jullie 2e wondertje. Wat 'n intens geluk. Samuel "de grote broer " doet hier natuurlijk ook in mee, is vast 'n heel lief speelkameraadje voor Caleb. Kinderen voelen dit feilloos aan. Ik geloof dat jullie daar een mooie tijd doormaken. Een prachtig gezinnetje komt tot stand. Het is voor Samuel en voor Caleb ook een groot wonder zulk een lieve Papa en Mama te hebben, te krijgen. Elise en Frank nogmaals van harte Gefeliciteerd, geniet er van. Wij zijn heel benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld. Het gaat jullie goed. Liefs van Willie en Tonnie.

• 21 Juli 2012 - 21:50

Andrea:

Hoi familie,

Wat een mooi en bovenal fijn verhaal. Heel veel geluk met jullie viertjes.

Groetjes Andrea, henry, Marc, Bart en Coen.

• 22 Juli 2012 - 06:41

Carlette:

Hoihoi,

Wat een feest. En al zo snel met vieren thuis! Fijn om te lezen dat het zo goed gaat met jullie. Geniet ervan! Wij zijn superbenieuwd naar ons nieuwe buurjongetje. Liefs uit een (eindelijk) zonnig Oijen!

• 23 Juli 2012 - 09:04

Marte:

Op de laatste twee foto's zie je het al: Twee broertjes door dik en dun!
    En wat een heerlijk klein frummeltje is Caled.
    Een dikke warme knuf voor jullie hele gezin maar extra dikke kussen op jullie trotse en zielsgelukkige papa en mama wangen!

• 30 Juli 2012 - 11:49

Tinie:

Hoi Elise, Frank, Samuel en Caleb,

Fijn, dat jullie nu samen zijn en dat het allemaal goed gaat. Ik reageer nu pas, omdat ik met vakantie ben geweest en de berichtjes nu aan het lezen ben. Caleb is een mooi kind en kijkt al net zo ondeugend uit zijn oogjes als Samuel. Dat wordt nog wat als ze later op stap gaan.
    Geniet van het samen zijn als gezin. Groetjes en liefs uit Wijchen.

• 01 Augustus 2012 - 17:09

Hallo Elise,Frank ,Samuel En Caleb:

Even een berichtje uit Wijchen.Jullie kennen ons niet en wij jullie eigenlijk ook niet.Al horen we wel elke week de verhalen van jullie avontuur.Vol enthousiasme,verteld door jullie mam en pap.Ik bridge met jouw vader,Elise.Hij gaf mij laatst de website door en die heb samen met mijn vrouw bekeken,nadat jouw vader had uitgelegd hoe die werkte.
    Heel mooi om te zien,dat jullie samen zijn en dat alles goed gaat.We drukken de duimen,dat iedereen een beetje meewerkt en jullie misschien met de kerst bij opa en oma Wijchen onder de kerstboom kunnen gaan zitten genieten.
    Groetjes Jan en Mien Dekkers Wijchen