MVO** in Silicon Savannah - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu MVO** in Silicon Savannah - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

MVO** in Silicon Savannah

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

01 November 2012 | Kenia, Nairobi

Nee, We gaan niet alleen maar op vakantie! Frank en ik werken hier ook. Ik ben eigenaar van Vonk Communicatie, een marketing communicatie bureau op het snijvlak van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Ik vertel je graag meer over mijn in dit kader:

Ondernemen vanuit Kenia

Naast moeder, ben ik ondernemer. Dat zit in mijn bloed en verandert niet vanwege de komst van ons tweede zoontje. Dankzij de goede samenwerking met manlief, is er ook ruimte voor Vonk Communicatie in Kenia. Op de eerste plaats om mijn fijne klantenkring vanuit Kenia te blijven ondersteunen. Maar nu ik hier toch ben, zou ik ook heel graag verbindingen leggen tussen Nederlandse en Keniaanse bedrijven. Bij voorkeur gericht op duurzame & innovatieve* praktijken. Want mijn drive om werkende MVO** concepten in de business van bedrijven te brengen, houdt natuurlijk niet op bij de Nederlandse grens.

Hoe staat het met MVO** in Kenia?

Nog geen 4 jaar geleden keken mensen een beetje wazig als ik hen naar MVO vroeg (m.u.v. de agrarische sector). Een van de weinige (vergezochte) voorbeelden die ik destijds tegen kwam, was een breiclub in de vorm van een coöperatie. De vrouwen kochten op Toy Market (2e hands markt) wollen truien op, haalden de truien uit om vervolgens van deze wol dure 'fairtrade' poezenspeeltjes te breien voor een afzetmarkt in de USA.

Tegenwoordig streven een aantal Nederlandse, Indiase en Keniaanse bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen na. Een verkennend gesprek met de Nederlandse Ambassade leert dat MVO hier vooral ketenverantwoordelijkheid betekent, gericht op de eisen van klanten of op certificering. Een noodzakelijk kwaad om te mogen exporteren en een certificaat aan de muur dat veel tijd en geld kost.

Aan de andere kant is het voor het bedrijfsleven hier heel normaal om bij te dragen aan communities, in charitatieve zin of gericht op milieuzaken zoals bijvoorbeeld bewustzijn op water of afval.

CSR Work Place Programme en ISO26000***

Vlak na mijn bezoek aan de Ambassade, word ik gevraagd om bij te dragen aan een pilot voor het CSR Work Place Programme. Reeds 10 jaar een bewezen concept in Nederland en nu klaar voor een vliegende start in Kenia. We beginnen met 4 bedrijven in verschillende sectoren. Mijn bedrage bestaat o.a. uit het analyseren van het programma en om aansluiting te vinden bij ISO26000***. Want het is toch mooi als deelnemende bedrijven letterlijk twee vliegen in een klap kunnen slaan…

Mogelijk startsein van CSR Kenya?

De officiële lancering van het CSR Work Place Programme staat gepland voor Q2 -2013. Waarom zou dat geen startsein voor 'CSR Kenya' kunnen zijn? In ’Silicon Savannah’ waarin groei, innovatie en zelfbewustzijn toeneemt, zou een inspirerend & kennisdelend netwerk zoals 'MVO Nederland' zeker niet misstaan.

Surf even mee op mijn gedachte: een kleine groep daadkrachtige mensen die allemaal het zelfde doel voor ogen hebben; namelijk het verduurzamen van hun bedrijfsvoering vanuit een positieve insteek en ‘Afri-can-do’ mentaliteit. Bedenk nu wat de impact van dit platform/netwerk kan zijn op zo’n groot land als Kenia waar ondernemerschap booming is…

Dus onderzoek ik of bedrijven en organisaties behoefte hebben aan een dergelijk netwerk en identificeer ik mogelijke partners om van CSR Kenya geen luchtkasteel maar werkelijkheid te maken.

#DTV****

Dit lukt me uiteraard niet alleen. Daarom een oproep aan een ieder die deze blog leest en mijn intentie deelt:
- Ken jij bedrijven in Kenia die mogelijk interesse hebben in het netwerk ‘CSR Kenya’? Stuur me a.u.b. hun contactgegevens.
- Welke (Keniaanse) partijen zouden absoluut moeten meedoen aan ‘CSR Kenya’ om er gewicht & gezicht aan te geven? Ook deze contactgegevens zijn zeer welkom
- Ken jij andere relevante onderzoeken/websites in dit kader?
- Zie je een rol voor jezelf om CSR Kenya van de grond te krijgen?
Neem dan contact met me op via Skype (VonkCom) of mail.


----

* ‘Silicon Savannah’; vanwege de technische innovaties, met name op mobiele technologie, zoals M-PESA, betalen met je mobiel, wordt Kenia het zusje van ‘Silicon Valley’ genoemd. Op dit moment wordt er in het gehele land een 4G netwerk uitgerold. Geen enkel land in Europa is zo ver als Kenia op dit gebied. In 2010 werd er al voor $ 360 m geëxporteerd aan technologiegerelateerde diensten (bron: The Economist, artikel ‘Innovation in Africa’).

**MVO = maatschappelijk verantwoord ondernemen / CSR = corporate social responsibility

*** ISO26000 is een internationale richtlijn voor MVO. Het is geen eisenstellende norm, maar een richtlijn om bedrijven te helpen bepalen wat mvo voor hen betekent en hoe ze het stap voor stap kunnen invoeren. Het is een heel pragmatisch & praktisch instrument, bedrijven kunnen zichzelf online auditen tegen minimale kosten. Het is een internationaal geaccepteerd framework waarmee bedrijven hier hun kansen op de Nederlandse/Europese markt verbeteren/verstevigen.

  • 01 November 2012 - 20:49

    Zr. Pauline Martens:

    Beste Elise,
    Heb met veel interessen dit laatste reisverslag gelezen.
    Je bent ondernemer en goed beziig, om deze wachttijd te besteden aan wat je verder in je mars hebt.
    Eigenlijk heb ik zelf geen kaas gegeten van deze materie, wat niet wil zeggen minder geinteresseerd te zijn. Op mijn manier steun ik je inzet, en wens je heel veel succes toe!
    Verder hoop ik dat jullie straks met z,n vieren naar nederland mogen terugkeren, er zal nog veel geduld van jullie gevraagd worden. Ik denlk aan jullie!
    Ontvang de hartelijke groeten, en kusjes voor de kleintjes.

    Zr. Pauline Martens.

  • 01 November 2012 - 21:46

    Chantal:

    Hey topper,
    Heb op dit moment even niets concreets, maar het zaadje is geplant.
    Cool om je ondernemende geest te lezen.
    Liefs en succes!

  • 02 November 2012 - 21:23

    Andrea Janssen:

    Hoi Elise,

    wat een geweldig initiatief. Juist zo belangrijk om niet alleen in Europa, maar juist ook daarbuiten te kijken. Helaas heb ik met mijn kookstudio weinig banden met Kenia, maar mocht je ooit nog beroep willen doen op mijn oude beroepskennis dan vind ik dat hartstikke leuk.

    Succes.

    Andrea janssen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samuel en Caleb

Dag allemaal, Op 17 juli as ontmoet ik mijn ouders en broer Samuel voor het eerst. Dat zal wel even wennen zijn. We gaan veel leuke dingen doen met elkaar en Kenia verder verkennen. Onze avonturen & foto's zetten we op deze weblog. Dan leren we elkaar alvast een beetje kennen. Tot mails/ziens! Groetjes, Frank, Elise, Samuël en Caleb

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 806
Totaal aantal bezoekers 199515

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 11 Januari 2013

Ons tweede wonder!

Landen bezocht: