De Nederlandse School - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu De Nederlandse School - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

De Nederlandse School

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

05 Januari 2009 | Kenia, Nairobi

Een ander Nederlands stel tipte ons vorige week over de Nederlandse school in Nairobi. Jawel, ook geschikt voor dreumesen van 1,5 jaar. En aangezien wij van mening zijn dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met leren/naar school gaan, zijn we samen met Samuël langs gegaan. Het is een prachtig complex met klaslokalen, palmbomen, grasvelden, zwembaden en tennisbanen.

Ruth, een Keniaanse dame die al 11 jaar werkt bij de Nederlandse school, gaf ons een rondleiding over het complex en liet ons het klaslokaal van Samuël zien. Zo leuk, het deed ons echt aan vroeger denken; de geur en de spulletjes. Ruth vertelde dat Nederlandse kindjes van 1,5 jaar er twee ochtenden per week welkom zijn. Wij denken dat het op termijn heel goed voor Samuël is: hij leert Nederlands en met Nederlandse/blanke kindjes spelen. Hij ziet dat we weggaan & natuurlijk ook dat we weer terugkomen en hij leert er vast nog veel meer. We hebben een hele leuke eerste indruk. Over een tijdje gaan we het zeker proberen en gaat Samuël al naar school… En nu we toch op het complex waren, konden we het niet laten om het zwembad te testen. Met 25 – 30 graden en een hele blije zoon, kwamen wij de middag wel door (dat is toch even wat anders dan de schaats-ijspret in Nederland).

Maar ik hoor jullie al denken; Frank aan het werk, Samuël naar school en wat gaat moeders dan doen? Nou, wees maar gerust… Ik heb mezelf 10 doelen gesteld voor het eerste half jaar van 2009. En als ik dan nog tijd over heb, dan…. lig ik bij de Nederlandse school aan het zwembad óf rondzwaaien met de credit card van Frank in een Shopping Mall (haha).

Nog een andere dingetje:
Zoals jullie weten, wonen we momenteel veilig bij de pastor in de wijk Lavington. We beschikken over een klein appartement met een woon-, slaap-, badkamer, tuintje en een kleine keuken. Toch missen we een aparte slaapkamer, meer privacy en een betere toegankelijkheid van openbare gelegenheden (bijvoorbeeld supermarkt) . Nu de vakantieperiode hier weer voorbij is, wilden we daar vandaag actie op ondernemen. Helaas, de verantwoordelijke dame van Orange blijkt nog tot 12 januari op vakantie te zijn. Omdat Frank volgende week start met werken, gaan we deze week zelf op huizenjacht. We zijn benieuwd…

• 05 Januari 2009 - 18:31

Tamarinde:

Heel goed zo'n school. En mooi meegenomen dat samuel er wat Nederlands hoort. Maar met name het spelen met andere kinderen en het vertrouwen dat jullie inderdaad weer terug komen is heel belangrijk. Al echte ouder-terkjes hoor!!!

• 05 Januari 2009 - 18:32

Papa En Mama:

Wij denken dat het voor Samuel best goed is om alvast aan al die blanke mensen in Holland te wennen. Ook de omgang met andere kinderen zal hem zeker goed doen en als papa dan gaat werken zal mama zich best met de creditcard van pa kunnen vermaken en mocht die dan leeg geplundert zijn dan zoals je schrijft blijft het zwembad over voor amusement en een beetje bruin worden.

Liefs van ons beiden

• 06 Januari 2009 - 11:18

Gert-Jan:

als je Samuel naar die school stuurt in Nairobi, dan weet ik al wat ie gaat doen: uit het klaslokaal via de palmbomen over het grasveld het zwembad in. Ik kan ernaast zitten.
    Enjoy it, GJ

• 06 Januari 2009 - 14:30

Schinkel:

He Lieverds...
    Super om jullie snel en zeer kort te zien op skypes. Nogmaals hapy 2009!!! Dat ie nog mooier zal zijn dan 2008!
    Ik kijk af en toe maar zie dat jullie niet altijd op skypes zijn. En maar goed ook, want al die uitjes en beleveningen zijn fantastisch. Ik kan niet wachten om jullie snel te zien en met eigen ook te zien of;

* Samuel echt zo knap is, zoals op de foto's
    * de kerk zelfs mij toelaat tijdens de zondag mis
    * We toch ouderwets dronken kunnen worden
    * De big 5 kunnen zien in een van de mooie natuur reservaten
    * Jullie pannekoeken idd lekker waren
    * Het echte afrikaanse leven idd zo fasinerend is.
    * mij ook missen zoals ik jullie

Zoals de plannen er nu uit zien, komen Lieke en ik in Maart!! Dus maak jullie borst maar nat, en waarschuw Nairobi alvast!! :0)

Hier alles goed. Werk is weer normaal begonnen, na een paar weken teveel feestjes, etentjes en drank.
    Maar alles zijn gangetje. Het is in +31 nu zo koud ('s nachts -15 gr. en overdag -4 gr.) Dus ook in dat opzicht zie ik uit naar Kenia.

Nou lieverds, blijf genieten en ervaringen opdoen. Dikke zoen van Jeroen

• 06 Januari 2009 - 16:49

Timo:

ook voor jullie 3-en de beste wensen! Aan te foto's te zien hebben jullie niet stil gezeten. Prachtige (o.a.) zwembad foto's ook, fotogeniek mannetje hoor! Ze te zien absoluut geen last van heimwee, houden zo!
    grtjes Timo

• 06 Januari 2009 - 19:12

Danne:

Wat een ogen heeft jullie ventje :-))
    Leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien, hoor. Oh ja en natuurlijk een ontzettend mooi, gezond en gelukkig 2009 voor jullie alle drie!
    Wat maken jullie veel mee, he...allemaal nieuw, spannend, leuk en veel liefde als gezin, heerlijk hoor! Bij mij gaat het ook prima, minder spannend....maar wel lekker schaatsen. Dikke kus, danne

• 07 Januari 2009 - 13:28

Marieke:

Dag lieve alledrie,

Wat super dat Samuel naar een Nederlandse school kan. Het is altijd goed om een kindje vroeg met andere kindjes te laten spelen en het is voor Samuel heel goed om de taal te leren. Wat zijn jullie goed bezig!! Ik wens jullie succes met de huizenjacht!!! En Elise niet te veel doelen hebben maar gewoon lekker genieten!!!

Liefs Marieke,Henri en Gijs

• 07 Januari 2009 - 13:43

Jeroen & Anne:

Hoi Elise, Frank en Samuel

Een heel fijn, gezond en gelukkig 2009 gewenst. Leuk om jullie verhalen te lezen. En wat een prachtig, vrolijk menneke is jullie zoon!

Liefs

• 07 Januari 2009 - 13:56

Christel:

Lieve Elise, Frank en Samuel,

Wat heb ik genoten van de treffende woorden en liefdevolle foto's en video's op deze blog. Heel fijn om op deze manier een beetje te kunnen meeleven met jullie prille gezin.
    Ik wens jullie dan ook een heel goed, gezond en gelukkig 2009!
    En tot de volgende online visite!

Kus,
    Christel

• 07 Januari 2009 - 14:10

Wilfried Schasfoort:

Hallo Elise en Frank, (ik kreeg net deze website door van Jeroen). Wat een geweldig manneke hebben jullie. Van harte gefeliciteerd!!! Ik zie dat jullie volop van elkaar en Kenia genieten. Erg leuk om jullie bevindingen op de weblog te kunnen volgen. Geniet ervan!

• 07 Januari 2009 - 19:52

Anton Willems:

Hi Frank en Elise,

Ik kreeg van broerlief deze site door. Jullie zien er erg gelukkig uit met Samuel. Mooie foto's van dat mooie jongetje. Geniet nog van de tijd daar het ziet er prachtig uit. Ik denk niet dat het goede schaatsers zijn daaro.

Anton Ankie