Hoe JIJ 4Kenia kunt helpen! - Reisverslag uit Kwale, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Hoe JIJ 4Kenia kunt helpen! - Reisverslag uit Kwale, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Hoe JIJ 4Kenia kunt helpen!

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

12 Januari 2013 | Kenia, Kwale

Tijdens onze vakantie aan de Keniaanse kust waren we te gast bij Marie. Marie is directeur van 4Kenia en woont samen met haar 2 dochtertjes Zoe en Nahla in Kwale. Ik heb haar ontmoet in 2009, zie http://samuelcaleb.waarbenjij.nu/reisverslag/2928668/vrouwen-met-ballen#ad-image-111329730). Telkens opnieuw weet ze me te raken met haar drive om anderen te helpen en haar vrijgevigheid. Daarom een blog voor en over Marie!

Over Marie
Marie is geboren in Nederland (1971). Na haar studies van Bachelors Business Administration, Psychologie en Klassieke Homeopathie, ging ze haar kinderdroom achterna om te wonen en werken in Kenia. In 2007 startte ze met een homeopathisch gezondheidscentrum en de school. Met liefde, daadkracht, visie en doorzettingsvermogen heeft ze in 5 jaar tijd een succesvolle opleiding, internationalisering, uitbreiding op het curriculum en nieuwe gebouwen neergezet.

Ook haar grootste wens is in vervulling gegaan: 4Kenia heeft al een heel stel professionele, gepassioneerde en zelfstandige verpleegsters/verplegers ‘afgeleverd’ die met kennis en kunde bijdragen aan de gezondheid van arme Kenianen.

Over 4Kenia
Stichting 4KENIA leidt kansarme jongeren op in complementaire geneeswijzen (1/3 reguliere geneeskunde, 1/3 klassieke homeopathie en 1/3 empowerment -> denk aan rijbewijs, zwemdiploma) en verbetert hiermee de toegankelijkheid tot gezondheidszorg in de rurale gebieden van Kenia. De gemiddelde Keniaan heeft vaak geen geld voor een medische behandeling in het ziekenhuis. De traditionele genezer is dichterbij en betaalbaar, maar deze ‘voodoo praktijken’ helpen de patiënt vaak van de regen in de drup. Stichting 4KENIA zet zich op in om die kloof te overbruggen.

Bezieling
Ik heb Marie inmiddels 3 keer bezocht. Iedere keer is uniek! Voor Frank was het de eerste keer. Na een week kan ik zeggen dat ook hij Ambassadeur geworden is van 4Kenia. Hij zag de drive van Marie, de toewijding voor de hele opzet en hoe professioneel en verzorgt de school erbij staat. Marie vertelt dat nieuwe studenten heel verlegen binnen komen, maar zich na een paar maanden open stellen en ze vervolgens de mooiste ontwikkelingen door maken. Ze creëert letterlijk en figuurlijk ‘ruimte’ voor hen en coacht ze op alle fronten alsof het haar eigen kinderen zijn. Ook van haar staff verwacht ze inzet met hart en ziel!

Het gaat dus goed…
Even een korte impressie wat 4Kenia al gerealiseerd heeft:
- 14.000 patiënten geholpen met hun gezondheidsvraagstukken en dit aantal zal snel toenemen vanwege de (mobiele) klinieken die afgestudeerden door heel Afrika opzetten;
- Zitten er momenteel 52 studenten op school, maar staat de ambitie om binnen 2 jaar te groeien naar 150 studenten;
- Zet de internationalisering door en is er vanuit Europa en USA vraag naar haar unieke opleiding;
- Is de eerste aanzet gemaakt door in 2012 een groot congres te organiseren waar 60 doktoren en verpleegkundigen op af kwamen uit 10 verschillende landen;
- Mogen haar studenten inmiddels ook in ziekenhuizen werken door erkenning van het 4Kenia diploma door de Keniaanse Overheid en de Faculteit van Homeopathie, UK etc
- Tot slot business development zoals de sieraden, het cafetaria, de computerlessen, de kippenfarm organisatie van congressen etc.

…toch kun JIJ 4Kenia helpen!
Heb je altijd al een goed project in Kenia willen ondersteunen, spreekt het verhaal van stoere Marie je aan en/of voel je je aangesproken door het idee dat arme Kenianen toegang tot gezondheidszorg krijgen, dan hieronder een aantal opties hoe Jij 4Kenia verder kunt helpen:

- Heb jij, of ken je iemand met een oude laptop in de kast? De studenten van 4Kenia zijn er ontzettend blij mee. Frank vliegt de komende maanden op en neer tussen Kenia en Nederland en zorgt ervoor dat de laptop goed afgeleverd wordt bij 4Kenia;
- Ken jij stichtingen of bedrijven die vanuit hun bedrijfsmissie, -producten en/of diensten 4Kenia zouden willen sponsoren?;
- De studentes komen uit arme families en kunnen in sommige gevallen geen maandverband veroorloven. Voor Euro 50,- per studente per jaar help je ze door deze vervelende maandelijkse periodes heen;
- Ken je iemand dit 4Kenia wil helpen met het (om)bouwen/vernieuwen van haar website, het maken van (promotie)filmpjes en/of bekostigen van andere promotiematerialen zoals posters, flyers etc?
- Ken jij (vak)bladen die over 4Kenia zouden willen schrijven?
- Wil jij zelf, of samen met je straat/vriendenkring/familie een student ondersteunen? Voor Euro 1040,- per jaar/Euro 3120,- per 3 jaar zorg je dat je een student steunt met zo goed als 100% baangarantie na afloop. Je leert deze student ook ‘persoonlijk’ kennen via mail. Marie heeft een ANBI-status (ivm Nederlandse belasting).

Voor deze zaken of andere suggesties, neem contact op met Marie via info@4kenia.nl. Neem ook eens een kijkje op de website www.4kenia.nl. De content is wat verouderd, maar geeft zeker een goede indruk.

Bedankt alvast voor het meedenken en –doneren!

• 12 Januari 2013 - 19:19

Chantal :

Je hebt het zo vaak over het grote hart van andere mensen/vrouwen. Jijzelf hoort ook zeker tot deze categorie. Je hebt mensen nodig die het in het land zelf doen, maar ook de promotors die deze projecten een warm hart toedragen en hen daar weer mee helpen. Je bent een mooi mens!
    Jammer dat ze problemen hebben met water (ivm I-Care pads) anders had ik zeker willen helpen ....

• 13 Januari 2013 - 10:41

Jeroen:

Super initiatief. Ik ga eens op mijn werk kijken of ik aan laptops kan komen....