Keniaanse elite - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Keniaanse elite - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Keniaanse elite

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

27 December 2008 | Kenia, Nairobi

Tijdens ons kerkelijk bezoek van zondag jl. hebben we de zus van Pastor Ian ontmoet. Zij nodigde ons spontaan uit om hen op tweede kerstdag te bezoeken in hun ‘up country’ huis*. Zo gezegd, zo gedaan: vanochtend vertrokken we om 10.00 uur met Pastor Ian en zijn vriendin richting het oosten, twee uur van Nairobi.

De trip ging door agrarisch gebied, het meest vruchtbare deel van Kenia en beroemd om de koffie-, thee- en rijstplantages. We kwamen door wat dorpjes, waarvan de structuur vaak hetzelfde is: langs de weg staan duka’s (=winkels), laagbouw in felle kleuren zoals groen, geel, paars, rose etc. Het zijn kleine winkels, waar de familie van de ondernemer ook nog eens woont. Opvallend is het aantal kapperszaakjes. Keniaanse vrouwen hebben weinig geld, maar de haren moeten goed zitten.

Na deze mooie rit, kwamen we echt ‘up country’. Zus Judy en haar man Mr. Nash bezitten een statig landhuis met veel grond. Mr. Nash (voorheen Voorzitter van de Centrale Bank in Kenia) vertelde dat hij uit een politiek nest komt; zijn vader was één van de eerste ministers van Kenia na de onafhankelijkheid, één broer is momenteel minister en broer Norman is net uit de politiek gestapt. Broer Norman komt op dat moment binnen met nog veel meer familie. Hij wil ons graag een dam (heel dichtbij) laten zien. Natuurlijk gaan we mee. We zien een groot stuwmeer met een dam. Deze dam verzorgt de energievoorziening van 34 miljoen Kenianen, maar er zit veel meer potentie in. Naast deze dam zijn er nog vijf vergelijkbare dammen in Kenia. Daarnaast experimenteert de overheid ook met bio-energie en windmolens om energie op te wekken. Weer wat geleerd over Kenia…

De kerstlunch is bij het ouderlijk huis van Mr. Nash. Het huis zit vol met familie en eten. Zijn familie is heel internationaal, merkten we; naast Kenianen zijn er Chinezen, Pakistanen, Amerikanen en wij dan. Deze mix aan culturen geeft leuke gespreksonderwerpen. Ook Samuël is een geliefd onderwerp. Hij steelt de show met zijn charmante glimlach. Alle dames, jong en oud, willen hem vasthouden. Dat is heel normaal in deze cultuur. Zelf moet ik erg wennen aan deze gewoonte. ‘Gelukkig’ kijkt Samuël enigszins benauwd en steekt hij al snel zijn armpjes uit naar mama of papa. Aan het eind van de middag nemen we afscheid van de familie. Judy en Mr. Nash bieden ons hun landhuis aan om af en toe aan de drukte van Nairobi (welke drukte?) te ontsnappen. In ieder geval een genereus aanbod!

We hebben een heerlijke dag gehad en zijn heel blij dat we weer eens ‘uit’ zijn geweest.

* Rijke Kenianen hebben naast hun huis in Nairobi nog een landhuis, vaak in hun oorspronkelijke geboorteplaats.

• 27 December 2008 - 19:33

Jacques En Astrid:

We hebben net alle verhalen gelezen, foto's en films bekeken en zijn helemaal onder de indruk. Heerlijk om eindelijk jullie mannetje in je armen te sluiten. Wat een heerlijk ventje is het. En wat een innemende lach heeft ie.
    Jullie zien er als een super happy family uit. Geniet van alle mooie momenten! Dikke kus.
    Jacques en Astrid

• 27 December 2008 - 19:58

Vief En Ernst:

Lieve Frank, Elise en Samuel, wat ongelofelijk veel nieuwe indrukken, ik vind het heerlijk om van jullie verhalen mee te genieten. Het is overweldigend. Kan me nu al verheugen op een feestje in Nederland, Fien en Merijn zijn er helemaal klaar voor. Wij hebben net de kerstdagen afgesloten en genieten nog van een paar dagen vrij. Lekker met z'n vieren: strak blauwe lucht, het vriest, nog geen schaatsen, behalve op het vrijthof. Maar het belooft nog natuurijs.We mailen snel weer. Dikke zoen, Vief, Ernst en kids.

• 28 December 2008 - 09:01

Papa En Mama:

Weer een fantastisch leuk verhaal over de mensen die jullie ontmoeten en de cultuur en ontwikkeling van het land Kenia.Maar ook fijn te horen dat Samuel weet bij wie hij hoort, de verhalen geven ook goed aan dat jij Elise en Frank goed opgenomen worden door iedereen en dat is ook heel fijn om te horen.
    Liefs uit Wychen.

• 28 December 2008 - 13:24

Natasja:

Vonkie en Frankie,
    Leuk, leuk om alles weer te lezen. Zo'n landhuis lijkt me ook wel wat voor jullie? Wat fijn dat Samuel bij vreemden nu naar jullie trekt. Heel goed.
    x. Natasja