Hechten en loslaten - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Hechten en loslaten - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Hechten en loslaten

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

04 April 2009 | Kenia, Nairobi

Hechten, een actueel thema in adoptieland. Loslaten, een actueel thema in ouderschap. De een is er heel makkelijk in, de ander heeft er moeite mee. Soms is het fijn, soms doet het pijn:

Maandag en dinsdag heb ik gewerkt met mijn twee fijne collega’s Annick en Taco van SharePeople (www.sharepeople.nl). Zij waren in Nairobi om o.a. lokale vertegenwoordigers en business cases te vinden voor SharePeople. Frank werkte thuis, dus ik kon met een gerust hart aan de slag. Het was leuk! Ik heb twee Keniaanse Ambassadors ontmoet (ex-deelnemers aan SharePeople programma’s) en een presentatie bijgewoond bij Oikocredit (instelling die (micro) kredieten en technische assistentie verleend). Ik vond het heerlijk om even te werken en jammer om dinsdagmiddag alweer afscheid van ze te moeten nemen.

Op woensdag werd ik verscheurd door emoties;
Aan de ene kant omdat een van mijn liefste vriendinnetjes vroegtijdig moest bevallen. Ze wisten al van te voren dat ze hun dochtertje zouden verliezen. EEN VERSCHRIKKELIJK BERICHT! Al is de afstand enorm, het verdriet voel ik heel dicht bij. We bidden voor ze dat ze de kracht vinden om dit verdriet te kunnen dragen.

Aan de andere kant de vreugde die ik voelde vreugde omdat ik in de avond mijn ouders mocht verwelkomen op het vliegveld van Nairobi. Alles was voorspoedig verlopen (Ben & Ria bedankt), ze hadden zelfs wat geslapen in het vliegtuig. De bagage liet op zich wachten, maar daarna konden we elkaar in de armen sluiten. Eenmaal in ons appartement konden we lekker bijkletsen. Na wat glazen wijn, was iedereen moe en voldaan. Onze ouders trokken zich terug in het luxe appartement tegenover ons. De volgende ochtend vertelden ze me dat het lang geleden was dat ze zo lekker geslapen hadden. Er was al wat spanning van ze afgevallen.

Omdat Samuël al op bed lag bij aankomst en hij de volgende dag naar school ging, moesten ze (lang) wachten tot na zijn middagslaapje. Een pietsie zenuwachtig, een vleugje ongeduldig, een schepje nieuwsgierigheid, een theelepeltje traanvocht; een interessante mix aan emoties dus toen het eenmaal zo ver was. De ontmoeting met Samuël verliep goed. Opa & oma hebben volop gespeeld en geknuffeld met Samuël. Samuël is blij met zijn opa en oma. Vrijdagochtend gingen we naar de speeltuin, waar nog meer gespeeld werd. In de middag leek het wel Sinterklaas; opa & oma hadden een koffer vol bestellingen van mijn kant & cadeaus (papa & mama, tante Bets & ome Flip, Babs & Jan, tante Mia & Ome Henk, Julieke & Anne, Tamarinde, familie Hartkamp en de Gemeente Wijchen bedankt!). Het begin van mijn ouders´Kenia avontuur is gemaakt. Wordt vervolgd!

Op vrijdag kwamen Jeroen en Lieke weer terug naar Nairobi om de laatste nacht van hun vakantie bij ons te logeren. Vanochtend om 6.00 uur hebben we Jeroen en Lieke uitgezwaaid. Het was heerlijk om ze om ons heen te hebben. Het voelde als enorme rijkdom dat ze helemaal speciaal voor ons naar Kenia zijn gekomen. We hebben elkaar ook meer gezien dan van te voren gedacht, ieder weekend. Heerlijke humor, maar ook serieuze gesprekken. Hun laatste avond vertelden ze dat ze genoten hebben van ons als gezin en van Samuël als persoontje. Dat is fijn om te horen. Het kon dan ook niet anders dat er ons afscheid wat traantjes vielen. Vreemd idee dat, terwijl ik dit stuk schrijf, zij al in Nederland zijn. Het duurt lang voordat we elkaar weer zien (juli?). Lieke en Jeroen, BEDANKT en EEN HELE DIKKE KNUFFEL voor alle liefde & plezier die jullie ons gegeven hebben. Sterkte met de landing; thuis & op het werk. Tot skypes!

  • 04 April 2009 - 18:04

    Marcel En Ellen:

    Ja hoor, het is echt;
    (o)pa en (o)ma zijn bij jullie!! Fijn dat de vlucht goed is verlopen; het zal best wel wat stress gegeven hebben. Geniet maar van elkaar!!

  • 05 April 2009 - 17:15

    Marieke:

    Dag lieve allemaal,

    Elise wat een verschrikkelijk verhaal van je vriendin ik kan me voorstellen dat je nu wel even in Nederland had willen zijn!! Geniet van het bezoek van jullie ouders Ome Piet straalt helemaal op de foto geweldig!!!

    Liefs Marieke Henri en Gijs

  • 05 April 2009 - 17:53

    Nelly Koenen:

    jullie kennen mij niet,maar ik ben een collega van opa Piet en vandaardat ik jullie ook een beetje volg.En omdat Piet en Annie nu bij jullie zijn vond ik het leuk om even te reageren.Het is allemaal heel boeiend en bizonder mooi geschreven.Complimenten.Ik wens jullie heel veel plezier en succes en doe vooral de groetjes aan Piet en Annie,daaaaag.
    Gr.Nelly Koenen uit Uden

  • 05 April 2009 - 18:54

    Tinie:

    Hallo Allemaal,
    Fijn, dat het allemaal goed gegaan is met de reis. Heerlijk om elkaar weer eens te zien en vooral de kennismaking met Samuel. Geniet ervan, we horen het vervolg wel.
    Groetjes Tinie

  • 05 April 2009 - 20:42

    Carlette:

    Weer een heel bijzonder verhaal.
    ....Voor dit moment:
    geniet van opa en oma met kleinkind!! En doe ze vooral de groeten van ons. Jullie waren vandaag onderwerp van gesprek op ons zonnige! terras. Zo'n beetje de hele familie zat hier en de zenuwen beginnen bij de andere opa en oma nu toch ook zichtbaar te worden hoor!! Spannend allemaal! groetjes en proost uit
    Oijen!

  • 06 April 2009 - 07:59

    Lucy En Jan:

    Wat fijn dat de familie weer compleet is.Geniet maar volop van samuel want dat is de moeite waard.we vlogen jullie op de voet.Heel veel groeten uit wijchen.jan en lucy.

  • 06 April 2009 - 17:02

    Marie-Jose:

    Hallo Annie en Piet,

    Goed om te lezen dat de vliegreis goed is verlopen en leuk om al fotos van jullie op de site van Samuel te zien. Trotse opa en oma!!
    Voor jullie allemaal een hele leuke tijd gewenst en geniet van elkaar.Heel veel groeten van Harry en Marie-Jose

  • 06 April 2009 - 19:42

    Heidi:

    Geniet van elkaar!
    Een hele fijne tijd samen.

    Liefs Heidi,Bas en Fleur

  • 07 April 2009 - 16:33

    Rieky :

    Piet en Annie wat fijn voor jullie dat je bij Elise Frank en Samuel bent geniet er van.wat een schatje is het lieve groetjes Ton Rieky.

  • 07 April 2009 - 18:07

    Henk En Mia:

    Lieve Allemaal

    Nog een dagje en dan zijn Opa Frans en Oma Annie ook bij jullie,en dan met z'n allen een weekje weg.Heel veel plezier,en Vrolijke Paasdagen. Lieve groetjes Henk en Mia.

  • 11 April 2009 - 12:44

    Hanny En John Moonen:

    annie en piet heel fijne paasdagen en geniet van jullie kleinkind en kinderen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samuel en Caleb

Dag allemaal, Op 17 juli as ontmoet ik mijn ouders en broer Samuel voor het eerst. Dat zal wel even wennen zijn. We gaan veel leuke dingen doen met elkaar en Kenia verder verkennen. Onze avonturen & foto's zetten we op deze weblog. Dan leren we elkaar alvast een beetje kennen. Tot mails/ziens! Groetjes, Frank, Elise, Samuël en Caleb

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 199388

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 11 Januari 2013

Ons tweede wonder!

Landen bezocht: