Tot ziens! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Tot ziens! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Tot ziens!

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

13 Juli 2009 | Kenia, Nairobi

Nu we achterom kijken, kunnen we zeggen dat de tijd voorbij gevlogen is. Het einde aan onze Kenia tijd is in zicht. We zijn afscheid aan het nemen. Eerlijk gezegd met gemengde gevoelens. We hebben het heel fijn hier; lieve mensen ontmoet, mooie plekken ontdekt, nieuwe ervaringen opgedaan en belangrijke (levens)lessen geleerd. Én niet onbelangrijk; de rust, ruimte en tijd om een band op te bouwen met onze zoon Samuël.

Samen met Samuël zeggen we de komende dagen ‘ByeBye’ tegen:
- Java House; ik heb nog nooit en zal nooit meer zoveel koffie drinken als bij Java House
- Bewaker Winston; hij zwaait iedere dag de poort van onze compound voor ons opent met een brede glimlach (alleen niet voor de foto), waarbij het hem niet interesseert dat al zijn tanden bruin en rot zijn
- Telkom Kenya/Orange, een bedrijf waaraan we hier veel te danken hebben. Ook andersom; Frank kreeg een afscheidsdiner van Telkom Kenya/Orange. Naar eigen zeggen staken zijn collegae 6 Pauwen- en 1 Flamingo ve(e)r(en) in zijn …. Als aandenken gaven ze voor het hele gezin originele Afrikaanse kleding (zie foto’s)
- Maggie van (speel)tuin Amani Ya Juu; Zo’n mooie rondborstige big mama de gek is op stevige omhelzingen
- De olifant bij de supermarkt Nakumatt; Samuël rende er altijd naar toe, stampte met zijn voeten en zei ‘stampstamp’, vervolgens maakt hij z’n armen rond ‘met dikke, dikke poten’, brengt hij zijn handje naar zijn neus en beweegt z’n vingers ‘slurf’
- Oppas Tonee; een veelbelovende, jonge Keniaan, onze oppas aan huis en ontzettend leuk met Samuël
- Carol van het dagopvangcentrum Jukumu Letu; een lief, gepassioneerd mens met wie ik veel gelachen heb. Zij organiseerde dit weekend een BBQ, niet speciaal voor ons. Toch voelde het als ons afscheidsfeestje
- Directrice Joan en de verpleegsters van het weeshuis van Samuël; ‘We houden van je (Samuël) maar weten dat je ouders nog meer van je houden!’
- En alle adoptieouders met wie in het zelfde schuitje hebben gezeten. Wij wensen hen al het goeds toe!
- etc

Ondanks deze fijne periode in Kenia verheugen we ons ook op onze terugkeer naar Nederland ; onze dierbaren een knuffel te geven, Senna (onze hond) weer bij ons te voegen en uit te laten, in ons eigen huis te wonen zonder bewaker, elektrisch hek en prikkeldraad, te fietsen, ’s avonds op straat te lopen, een kaassouffleetje, een tochtje met de boot, weer aan het werk te mogen gaan etc. We realiseren ons heel goed dat onze ervaring in Kenia zo goed beviel vanwege de steun van ons thuisfront. Daarom willen we onze ouders en mijn broer die Senna verzorgden, vrienden die ons huis bewoonden, de medewerking van onze werkgevers, de lieverds die Samuëls’ kamer inrichten en alle mensen die ons in Kenia bezocht hebben heel erg bedanken voor alles! ASANTI*!

We beginnen volgende week aan een nieuwe fase in Nederland. Samuël is officieel Nederlander, zonder Nederland ooit gezien te hebben. Hij is sinds vandaag in het bezit van een officieel Nederlands paspoort. Aan ons de schone taak om hem wegwijs te maken in Nederland. Dat lijkt ons erg leuk!! Maar we blijven hem ook over de goede dingen van/uit Kenia vertellen. Het beste uit beide werelden. Mooi toch!

Dit bericht betekent het einde van onze weblog. Bedankt voor alle leuke, lieve, grappige berichten/mails/post en het medeleven. We hebben er enorm van genoten! Misschien komt er nog een vervolg; samen met Sandra (moeder van Matthew) heb ik een boek geschreven en we gaan thuis onderzoeken of er een uitgever is die ‘Toertje Kenia’ wil publiceren:

‘In Nederland zijn Sandra en Elise twee ambitieuze dames. Desondanks zeggen zij hun baan, huis en haard vaarwel om met hun partners een half jaar in Kenia te wonen. Niet zonder reden; Sandra adopteert zoon Matthew, Elise zoon Samuël. Ze ondergaan in een korte tijd een flinke transformatie; van drukbezette agenda naar luier, van Nederlandse veiligheid naar Keniaanse chaos. Sandra en Elise nemen je aan de hand van kritische, hilarische en gevoelige verhalen mee op reis . Letterlijk door Kenia, figuurlijk door nieuwe, persoonlijke inzichten. Een boek dat je gelezen MOET hebben als je houdt van korte reisverhalen, interesse hebt in persoonlijke ontwikkeling en/of het adopteren van een kindje.’

* Asanti = dank je wel

• 13 Juli 2009 - 19:47

Ernst En Zo:

het was een fantastische inkijk in jullie wereld in kenia, dank en tot snel!

x ej, vief en fien merijn

• 13 Juli 2009 - 19:50

Natasja:

Hoi Elise,Frank en Samuel,
    Wij wensen jullie een voorspoedige terugreis en een warm welkom in Nederland.Zodra Toertje Kenia uitkomt zal het boek over de toonbank vliegen, jullie reisverhalen waren erg leuk/interessant om te lezen.Heel veel geluk gewenst vanuit Wijchen, Groetjes Natasja,Roland, Stijn en Gijs

• 13 Juli 2009 - 19:54

Hanneke En Axel:

Bedankt voor de mooie verhalen! Jammer dat ze ophouden, maar veeeeel beter dat jullie weer naar NL komen! Tot snel!
    xxx Hanneke en Axel

• 13 Juli 2009 - 20:06

Lucia Roelofs:

Het gaat nu echt gebeuren, de terug reis naar Nederland! Het was geweldig om jullie verhaaltjes te lezen, veel geluk en succes vanuit Wijchen.
    Hans en Lucia Roelofs

• 13 Juli 2009 - 20:13

Harry En Thea:

We hebben jullie belevenissen in Kenia op de voet gevolgd, prachtig. Welkom weer in NL en een goede vlucht.

• 13 Juli 2009 - 20:36

Mechteld:

Lieve familie,

Heb jullie af en toe gevolgd, maar wat een geweldig nieuws, gefeliciteerd lieve papa en mama van Samuel. Heel veel genieten samen in Nederland en vast nog wel een keer in Kenia ;-)

All the best for the future! Jullie hebben het verdiend.

• 13 Juli 2009 - 20:52

Marcel En Ellen:

Lieve Elise, Frank en Samuël,

eindelijk is het zo ver! We zijn erg blij voor jullie dat de volgende stap gezet mag worden.
    We wensen jullie een hele goede reis terug. Ook willen wij jullie nog bedanken voor de prachtige verhalen over jullie avonturen aldaar; we hebben ervan genoten en we zijn ervan overtuigd, dat veel meer mensen dit alles willen lezen in jullie nieuwe 'kindje' Toertje Kenia.
    Groet en tot spoedig ziens.

• 14 Juli 2009 - 06:03

Aad:

We hebben genoten van jullie verslagen en verhalen,alle fraaie dingen die jullie hebben gedaan en het fraaie resultaat van een paspoort voor Samuel. Helemaal goed en hoop jullie snel in NL te zien, goede reis en reserveer voor mij alvast een boek!

PS Zie dat Frank weer wat meer kaassouflees kan eten met z'n nieuwe outfit!

XX Aad

• 14 Juli 2009 - 06:23

Mariken:

Zat ik ff niet op te letten?! Het is zover, kan t helemaal niet geloven!! Was al dat wachten zo zat dat k maar gewoon heel hard doorging met mn adamse leven, in de hoop dat de tijd dan echt zou vliegen.....en nu komen jullie thuis.......en zal 'thuis' tegenwoordig een nieuwe lading krijgen... zo'n raar gevoel in me buik, alsof mn grote liefde zich ineens heeft laten zien haha! Lieverds, IK kan niet wachten...echt, ik weet sinds jullie avontuur weer wat 'missen' is, en hoe moeilijk ik dat vind..
    Blij dat dit gemis maar tijdelijk is!!
    Tot heel gauw, sterkte met het afscheid van al dat moois.. En een veilige komst
    Al mn liefs

• 14 Juli 2009 - 07:03

Jochem:

Jeetje wat gaat de tijd toch snel. Ik heb erg genoten van al jullie verhalen en foto's. Tot snel in NL! goede reis en veel plezier nog de komende dagen! Groeten - Jochem

• 14 Juli 2009 - 10:48

Johanneke:

Super dat Samuel zijn Nldse paspoort heeft!
    Nogmaals gefeliciteerd!
    Zijn dit de foto's die jullie afgelopen weekend 's avonds aan het maken waren...? Wij zagen de flitsen vanuit ons huis!

Goede reis naar huis!
    Kwaheri tutaonana

de buren

• 14 Juli 2009 - 16:02

Martijn, Sjoerd &Auk:

Lieve Elise, Frank & Samuël,

Gek, maar met name heel fijn dat jullie weer naar ons kikkerlandje terugkomen en niet te vergeten het gezellige Utrecht natuurlijk! We hebben met veel plezier jullie weblog gelezen en bekeken om jullie leventje, bijzondere ervaringen en gelukkige momenten te mogen meemaken. Een hele goede terugreis met jullie kleine grote (Nederlandse) man en alvast een enorm warm WELKOM THUIS!!!!
    Tot heeeeel gauw hopen wij!

Dikke zoen en knuffels Martijn, Sjoerd & Auk

• 14 Juli 2009 - 19:40

Jan Mien:

Lieve Elise Frank en Samuel.
    Wij wensen jullie een goede reis en Welkom thuis.Dank voor alle mooie en ontroerendeverhalen.
    Het allerbeste voor de toekomst.J M uit Oss

• 15 Juli 2009 - 16:06

Arjan, Irene&Elaine:

We missen jullie nu al, tot ziens in NL

• 16 Juli 2009 - 08:40

Gert-Jan En Irma:

Welkom thuis, en heel veel geluk.

Gert-Jan en Irma

• 16 Juli 2009 - 08:49

Maurice:

Samuël, Elise en Frank,

Welkom thuis weer, ik zal het missen om jullie avonturen te lezen maar ben blij dat jullie als gezin terugkomen naar Nederland. Samuël ik hoop dat het KDV in Nederland net zo leuk mag zijn als je school in Kenia, Frank we verheugen ons er op om je gezicht zo nu en dan weer eens te zien bij AN. Elise veel suc6 met het uitgeven van je boek.

groetjes Maurice (AN)

• 16 Juli 2009 - 08:56

Joris,Mariell&Jikke:

Lieve mensen,

Het was een feestje om al jullie mooie verhalen te mogen lezen!

Voor straks, welkom thuis en zet het feestje hier in Nederland voort met al het rijkdom wat jullie mee gaan nemem vanuit Kenia!

Veel liefs van ons,

Joris, Marielle & Jikke

• 16 Juli 2009 - 09:37

Maartje:

Wat een avontuur en nu op naar het volgende avontuur in Nederland! Ik weet zeker dat jullie hier met z'n drietjes en senna niet te vergeten, net zo gaan genieten! Goeie reis! Liefs, Maartje

• 16 Juli 2009 - 20:40

Lilian:

Ik had al gehoord dat jullie terug zijn, dus ik dacht, nog even een keertje die leuke verhalen lezen! Succes weer met aarden in het Hollandse! Liefs Lilian

• 18 Juli 2009 - 08:59

Ria:

Lieve elise,Frank en jullie zoon samuel wat heb ik het allemaal leuk gevonden die mooie verhalen van jullie gezin ik ben zo blij voor jullie ik zal die verhalen gaan missen maar nog mooier is dat jullie weer na huis komen het was een mooie tijd.Ik hoop je gauw te zien en dan kletsen we weer lekker bij,goede reis na nederland een kusje voor samuel.liefs ria xxx

• 19 Juli 2009 - 15:43

Het ga jullie goed in Nederland!
    Ik heb erg genoten van de tijd dat Samuel bij mij in de klas zat, heel veel geluk!

• 19 Juli 2009 - 15:44

• 19 Juli 2009 - 15:45

• 20 Juli 2009 - 03:29

IngeNicoleMatsJebbe:

Hoi lieve mensen,
    is die tijd even voorbij gevlogen! Jullie hebben een prachtig reisverslag geschreven en als dat boek net zo prettig leest zal het wel goed komen met de verkoop! Dank voor jullie mooie, ontroerende en interessante verhalen en foto's. We hebben er erg van genoten! Geniet van de thuiskomst en ga vooral "lekker wennen".
    Groeten!

• 20 Juli 2009 - 13:04

Serva:

Ik hoor net dat jullie terug zijn in Nederland. Helemaal geweldig!! Wij wensen jullie veel geluk, gezondheid en een heel fijn gezinsleven samen met Samuel. Liefs van Toon en Serva