Sobere kerstdagen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Sobere kerstdagen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Sobere kerstdagen

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

25 December 2008 | Kenia, Nairobi

Geen kerstknuffel van je ouders, geen (familie) bezoekjes, geen hazenpeper, geen mooie outfit, geen kerststol, geen worstenbroodjes, geen kerstmis, geen (levende) kerststal, geen nachtmis, geen warme chocolademelk met slagroom, geen cadeaus en GEEN ALCOHOL. Kerst vieren in Kenia is duidelijk een cultuurshock voor ons.

Gisteren sloeg de heimwee even toe: we mochten met ‘leenfamilie’ (de pastor en zijn familie) mee kerstavond vieren. Het Kerstdiner, zonder een lekker glas wijn, werd geserveerd voor de TV. We keken naar de film Spyderman 3 (=leuke film) met de TL verlichting aan. Hoe gezellig kun je het maken? De enige overeenkomst met Kerst in Nederland is de kerstboom die in onze gezamenlijke woonkamer staat (en die zal voor een aantal van jullie nogal klein overkomen).

Ondanks dat deze Kerst wel heel sober verloopt, zullen we hem nooit vergeten! Het voelt als een eigen kerstverhaal; net als Joseph en Maria reisden we naar een ver land. Waar we onze Jezus kregen in een (luxe) stal in Kenia. Zielsgelukkig hangen ook wij boven de kribbe om onze zoon te zien slapen (alhoewel, hij is nog niet zo’n slaper). En de pastor (de engel) heeft al meerdere malen gezegd dat dit een bijzonder kindje is, die veel mensen gelukkig gaat maken (tenminste twee). Nu nog een beetje alcohol en je hoort ons niet meer klagen over kerst in Kenia…

Namens Frank, mezelf en Samuël: ZALIG KERSTFEEST! En heel veel liefs voor jullie allemaal! Dank jullie wel voor al jullie lieve en spontane reacties via de weblog, e-mail en sms.

NB: Gelukkig zijn we met Pasen ook nog in Kenia! Dan trekken we alles uit onze Hollandse kast! ‘Ze’ kunnen hier in huis de borst nat maken voor onze Paas tradities…

• 25 December 2008 - 14:38

Tinie:

Ha Elise, Frank en Samuel,
    Ik wens jullie een fijne kerst samen met jullie kerstkindje Samuel. Toch bijzonder. Geniet ervan, wij denken aan jullie.
    liefs en kusjes van ons allemaal.

• 25 December 2008 - 16:04

Gerald En Marjon:

Zalig kerstfeest. we missen jullie wel hoor met kerst! Liefs Gerald, Marjon, Daan, Stijn en de kleine Maike

• 25 December 2008 - 16:58

Papa En Mama:

Wij zijn net terug van ons vrijwilligerswerk en gaan nu een fles wijn losmaken en over een uurtje aan ons kerstdineetje beginnen, wij zouden jullie graag in ons midden hebben, maar daar moeten we beiden toch nog even geduld mee hebben.
    Samuel heeft een leuk broekje aan en dan onder de kerstboom word het toch nog een leuk geheel.
    Ondanks dat jullie droog staan,wensen wij jullie toch een leuke en gezellige avond toe en liefs uit Wychen.

• 25 December 2008 - 18:46

Hetty Westrik:

Hoi,

anders he, kerst in Kenia?!
    Maarem....inderdaad een kerst om nooit te vergeten. We hopen dat het goed gaat met jullie, en zullen we binnenkort even iets afspreken?

• 26 December 2008 - 09:38

Marcel En Ellen:

Apart hoor om dat mee te maken. Volgend jaar weer Kerst met alle Hollandse tradities, toch?
    Maar.. de temperatuur daar is toch ook wel heel aantrekkelijk! Zo zie je maar weer; 'ieder voordeel heb z'n nadeel' . Maar voorlopig zitten jullie daar met jullie zoontje die zo heerlijk ondeugend kan kijken en ...zó vrolijk en gelukkig oogt!
    Geniet ervan!
    Hele fijne dagen nog!!

• 26 December 2008 - 09:41

Lennard & Kim:

Frank & Elise,

Zalig Kerstmis! Ik kan me mijn kerstviering op Sri Lanka nog herinneren... welk een gelijkenis :)) Jullie hebben echter wel het mooiste kadeau van allemaal mogen ontvangen!

Kim en Lennard

• 26 December 2008 - 11:42

Lieke:

Hi,

Ben ook weer terug! Ook een hele andere kerst :)
    Hoop je snel te spreken.

Dikke zoen

• 26 December 2008 - 12:54

Tamarinde:

Hoi Gekkies, Kerst onder de TL ....een ervaring op zich, als jullie willen nemen wij wel een paashaaspak mee een grote en een kleine. Jullie raden het al voor Frank en de kleine. wel aandoen dan hoor, ondanks de tropische temperaturen!!

• 26 December 2008 - 13:17

Joris & Marielle:

Hallo lieve mensen,

Erg leuk om al jullie verhalen te lezen en te zien hoe enorm jullie genieten.De lach op al jullie gezichten zegt genoeg.....En Samuel, wat een mooi ventje!
    Hele fijne feestdagen!!!!

Liefs van ons,
    Joris, Jikke & Marielle

• 27 December 2008 - 13:01

Yvonne Willems:

Hoi Frank & Elise,

Ik zie daar een heel mooi kerst cadeau onder de boom !!!!!
    Wat een lekker ventje,

Succes met alles

Yvonne

• 28 December 2008 - 16:54

Ilse:

Hoi Frank, Elise en Samuel,

wat een rare kerst voor jullie inderdaad, maar wel de meest onvergetelijke Kerst ooit! Benieuwd wat de oud en nieuw viering op z'n Keniaans jullie gaat brengen! Veel groeten,
    buuf