The Moment - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu The Moment - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

The Moment

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

21 Januari 2009 | Kenia, Nairobi

Ook wij wilden erbij zijn: hét historisch moment dat Barack Obama zijn presidentiële gelofte aflegde, niet alleen voor de VS, maar voor de hele wereld. Hier in Kenia is Obama een Hype! Misschien nog wel grootser dan een Hype! Ze voelen het alsof ‘hun zoon’ de President van Amerika is geworden, zo ontzettend trots!

Het is écht het gesprek van de dag; Ook ik word op straat aangesproken. Al wijzend naar Samuël: ‘Wordt hij de nieuwe president?’ en ik moet dan antwoorden met Obama’s campagneslogan ‘Yes, he can!’. Een taxichauffeur ventileert zijn mening dat Kenia/Afrika van Obama moet leren: Obama wist rassen issues te overstijgen én daarom is hij in staat mooie dingen te laten gebeuren (In Kenia is er nog steeds rassenstrijd/-nijd). Een businessman is onder de indruk van de eerlijkheid en het respect tussen Bush en Obama. Hij vindt het bewonderenswaardig dat twee uitersten naast elkaar kunnen opereren en vindt dat de Keniaanse regering daar een voorbeeld aan moet nemen. Een dame vertelt dat Barack Obama niet alleen voor haar verandering betekent, maar voor de hele wereld en vooral ook in Kenia/Afrika; verdraagzaamheid, gelijkheid, vooruitgang etc. Keniaanse studenten durven te dromen en fantaseren over hun eigen toekomst, want vanaf nu is alleen the sky the limit!

Na wat rondbellen, kwam ik erachter dat bij de Impala Club, een ontmoetingsplaats voor zakenmensen, een groot scherm zou hangen. Wij waren van harte welkomen bleken later de enige blanken te zijn. Het was een indrukwekkende avond bij Impala Club, vonden wij. De Kenianen ‘plakten’ aan het beeld. Zodra Barack Obama in beeld kwam, werd de sfeer ‘geladen’ door emoties. Mensen lachten, klapten, juichten, huilden of waren er stil van. Voor hen is hij een held en maakt hij nu al hun dromen waar. Ik vond het een eer om deze avond in de Impale Club te mogen bijwonen…

De kinderen Samuël, Matthew en Ruth (de kindjes van de Nederlanders) zorgden voor de nodige entertainment op deze avond. Ze klapten, ze dansten en ze schreeuwden alsof hun leven ervan af hing. En dan ook nog op het juiste moment! Zouden ze iets van de Inauguratie begrepen hebben? Of waren ze een beetje over-enthousiast omdat ze eigenlijk allang in bed hadden moeten liggen? Het was grappig om te constateren dat zij de sfeer van deze avond zo overnamen.

En ik had deze gedenkwaardige dag/avond niet beter kunnen afsluiten… Vannacht had ik een toepasselijke droom: Frank en ik staan naast Koning Willem Alexander en Koningin Maxima op het bordes van Het Koninklijk Paleis te Amsterdam. Voor ons staat onze zoon te zwaaien naar een enthousiast publiek. Wij staan stilletjes te genieten, want Samuël Caleb James Baggermans is zojuist de eerste, zwarte Minister President van Nederland geworden...

Bij het ontwaken, ontnuchter ik en denk ik twee dingen: 1) ik hoop niet dat Nederland nog zo lang moet wachten op een zwarte Minister President, 2) al wordt hij straatveger, als hij maar gelukkig is!

  • 21 Januari 2009 - 21:38

    Mariken:

    wát een coole droom hahaha!! Echt fan-tas-tisch, hét onderbewustzijn van een trotse moeder....
    Maar nog trotser ben ik dat jij 2 van zulke mooie gedachten hebt zodra je wakker bent!!

    Wat is het toch mooi om jou te kennen!
    al mn liefs en dikke kussen

  • 22 Januari 2009 - 10:21

    Lieke:

    Als je ziet wat het overal los maakt lijkt me het heel bijzonder omdat in Kenia mee te maken. Geweldig ook weer dat jij zo'n plek kan vinden om het te gaan bekijken. En voor die droom heb ik nog een andere uitleg....Je kunt ook op het bordes staan voor de zoen scene na het trouwen.....ook een mooie uitleg toch?
    Liefs Lieke

  • 22 Januari 2009 - 17:30

    Papa En Mama:

    Elise en Frank,

    Het is weer een apart verhaal, het bovenste deel hebben wij ook meegemaakt en vonden het ook heel erg indrukwekkend, ook wij in Nederland en over de gehele wereld hoopt en verwacht men ook een verandering door Obama, het is een man met een geweldige uitstraling, en ik denk ook een heel kundig iemand met een goed en gezond verstand.

    Nu het laatste stukje van jouw verhaal Elise, een geweldige mooie droom de eerste zwarte president van Nederland van Keniaanse afkomst en danwel : Samuel Caleb James Baggermans hoe kom je erop.
    Maar Wie weet, ook de andere beroepen zijn heel goed als de mens wie dan ook maar gelukkig is, want dan zou er veel minder narigheid in de wereld zijn.
    Heeeeel Veeeeeel Liefs uit Wychen.

  • 22 Januari 2009 - 17:50

    Serva:

    Ben weer helemaal bij met jullie verhalen! Wat is er weer veel gebeurd. Volgens mij wil Frank liever dat Samuel een beroemde hockeyer wordt! Als ik de foto's terugkijk van het begin tot nu is Samuel zeker bijgekomen in gewicht, hij ziet er sowieso hartstikke gezond uit met dat leuke lachje van hem. En hij heeft het ontzettend naar z'n zin bij jullie dat bewijst zijn gedrag in het weeshuis wel. Toen hij zich aan jou vastklampte Elise moet je op dat moment wel de gelukkigste moeder op aarde gevoeld hebben.
    Groetjes van Serva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samuel en Caleb

Dag allemaal, Op 17 juli as ontmoet ik mijn ouders en broer Samuel voor het eerst. Dat zal wel even wennen zijn. We gaan veel leuke dingen doen met elkaar en Kenia verder verkennen. Onze avonturen & foto's zetten we op deze weblog. Dan leren we elkaar alvast een beetje kennen. Tot mails/ziens! Groetjes, Frank, Elise, Samuël en Caleb

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 199394

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 11 Januari 2013

Ons tweede wonder!

Landen bezocht: