Het zijn de kleine dingen… - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Het zijn de kleine dingen… - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Het zijn de kleine dingen…

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

01 Februari 2009 | Kenia, Nairobi

´ Het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen´. Dit liedje zit al de hele ochtend in mijn hoofd. Niet zonder reden, denk ik. Afgelopen week zijn we alle drie ziek geweest. Het was geen voedselvergiftiging, maar een virus en ik heb mijn mannen ermee aangestoken. Het was hartverscheurend om Samuël ziek te zien. Maar we zijn er weer bovenop en genieten volop van de kleine dingetjes:

• Samuël die lekker ontspannen zit te spelen in de zandbak;
• Samuël die voor het eerst van de glijbaan afgaat;
• Samuël die hippo-pret maakt met zijn vriendjes Ruth en Matthew (zie foto’s);
• Samuël die een ‘bloten-konten-uurtje’ heeft en vervolgens binnen plast en poept (ongeveer naast het potje);
• Samuël die met een winkelwagen voor mini’s de supermarkt door scheurt;
• Samuël die kusjes komt brengen met een grote grijns op zijn gezicht;
• Samuël die de deksel van de pan gebruikt als autostuur en ‘broembroem’ roept;
• Onze eerste post uit Nederland van Natasja;
• Inclusief de videoberichten vanuit Nederland (de oorspronkelijke DVD konden we helaas niet openen). Het was heerlijk om een aantal van jullie weer te zien. We hebben er ook heel hard om gelachen.
• Koffieleuten bij Amani Ya Ju Café
• Tijdschriften en krantje lezen…

Bij het openslaan van de Daily Nation (krant), dan lees je over:
• De inferno in de Nakumatt (de Keniaanse Albert Heijn), waarbij deze supermarkt volledig is platgebrand. Er zijn minimaal 26 doden en nog een aantal vermisten. Wij zijn er ook een keer bij deze supermarkt geweest. Het was er heel krap en het was moeilijk om eruit te komen. Dus we kunnen ons de paniek levendig voorstellen. In 2006 schijnt er al een rapport uitgebracht te zijn over noodzakelijke verbeteringen van brandveiligheid. Vanwege politiek gekonkel was er nog niets met dit rapport gedaan.
• De droogte en de hongersnood in Kenia. Iedere dag lezen we er weer over. De voedselprijzen die verdubbelen, hetgeen meer dan desastreus is voor de armen. En alsof dat nog niet genoeg ellende is, is er het ‘maize scandel’ waarbij er voor miljoenen Shilling (lokale valuta) aan maïs ‘verdwenen’ is. Dit heeft alles te maken met corruptie en fraude van medewerkers van de overheid. Persoonlijk gewin is voor sommigen belangrijker dan het redden van mensenlevens/landgenoten.

Deze rampen van nationaal formaat maken dat klein familiegeluk er voor ons des te meer toe doet!

Prettig weekend!

• 01 Februari 2009 - 07:58

Mama En Papa.:

Als eerste wil ik zeggen dat we blij zijn te horen dat jullie weer allemaal opgeknapt zijn.
    wat je schrijft, het zijn de kleine dingen.....geldt voor ons allemaal!Verders hopen wij vandaag met jullie te skype en ook deze dag te genieten van de kleine dingen!!
    Liefs,papa en mama.

• 01 Februari 2009 - 13:23

Marieke:

Dag lieve alledrie, Wat vervelend dat jullie ziek zijn geweest, als mama kan je eigenlijk niet ziek zijn maar ook mama's moeten er soms aan geloven. Ik en Gijs hebben ook allebei de griep gehad, Henri gelukkig niet. Wat geweldig voor Frank dat je zo snel je draai kan vinden in een nieuw bedrijf maar dat had ik ook niet anders verwacht. hi hi!! het is heerlijk om van de kleine dingen te genieten dat proberen wij ook zo veel mogelijk!! Ik heb vandaag een kaartje op de bus gedaan ik ben benieuwd of hij aankomt, ik hoop op tijd voor de verjaardag van Elise!!
    Tot snel weer,

Liefs Marieke, Henri en Gijs

• 01 Februari 2009 - 19:54

PietKees En Carlette:

Frank, meteen zo'n baan.....proficiat..maar ook heftig. Tja combineren met gezin en zo...ook weer iets nieuws!! Zet m op!!! Elise, je schrijft leuk! Ik heb de laatste weken weer even "doorgenomen" en echt genoten van je verhalen.Wat een juridische ellende maar gelukkig zijn jullie er niet van onder de indruk..houden zo!!!!En Samuel als nieuw "Jumbo"... je kan het hem niet vroeg genoeg leren!!!Geniet van jullie nieuwe huis en voor morgen...succes op de eerste schooldag!!
    groetjes uit Oijen

• 02 Februari 2009 - 13:08

Inge & Nicole:

He hoi!
    Met heeeeel veel plezier en ook soms de tranen in de ogen van ontroering hebben wij al jullie verhalen gelezen, foto's en filmpjes bekeken. Super! Echt mooi om te zien dat jullie stralen van geluk....en wat een lekker ventje zeg! Wij wensen jullie heel veel geluk met elkaar!!
    Dikke kus Inge, Nicole, Mats en Jebbe

• 03 Februari 2009 - 17:32

Johannes Borger:

Hoi Elise, ik begon je hier te missen, en kreeg van Ilse het adres van deze site door... Vandaar even een bezoekje! Het zonnetje in huis is er even niet... Heel veel succes met je avonturen daar, wat een onderneming zeg! Spannend hoor! Heel veel succes en groeten,
    Johannes