The GoDown Arts Centre - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu The GoDown Arts Centre - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

The GoDown Arts Centre

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

05 Februari 2009 | Kenia, Nairobi

In de krant stond een aankondiging van een fototentoonstelling in het GoDown Arts Centre*. Vanwege mijn interesse in fotografie wilde ik daar graag heen. Ik was nieuwsgierig naar de onderwerpen die men hier fotografeert. Dat stond er namelijk niet bij in het krantenartikel. Maar ook het Art Centre zelf trok mijn aandacht. In de krant stond er het volgende over; ‘een aantal ‘kunsten’ zoals fotografie, dansen, schilderen worden voor het eerst samen gebracht in één centrum met het doel om van elkaar te leren’.

Het GoDown Arts Centre lag op het industrieterrein van Nairobi. Ik kreeg het idee dat ik in een jaren- 50-film was beland. De reclame uitingen op de gevels van de fabriekspanden stamden echt uit die tijd. Ook het Arts Centre zag er oud, stoffig en vervallen uit. Maar dat gaf ook een hele kunstzinnige uitstraling. Hetty en ik werden vriendelijk ontvangen door Barack Obama bij de poort, een prachtige muurschildering. Bij de entree vertelde een medewerker dat het GoDown Arts Centre zich inzet voor jongeren uit sloppenwijken (zie o.a. project www.nairobits.com). Zij geven educatie aan deze doelgroep, stimuleren hun creativiteit en geven ze een manier om zich zelf te uiten. Getalenteerde jongeren mogen hun werk te exposeren, waarmee ze de kans krijgen om los te komen van de sloppenwijken en om op een eerlijke manier hun inkomen te verdienen.

We hadden beslist geen spijt van ons bezoekje aan het Arts Centre. Ene David Gulten wist de Keniaanse natuur op indrukwekkende wijze vast te leggen. Het inspireerde en motiveerde me enorm; ik denk dat ik een paar dagen undercover in de bush ga liggen om ook met zulke foto’s thuis te komen. Om vervolgens over een half jaar in Nederland te exposeren (och ja, dromen moet je houden-> haha). Hetty en ik spraken een aantal kunstenaars over hun werk. Ze vertelden o.a. dat het bestaan als kunstenaar moeilijk is in Kenia.

Nog een leuke vermelding; volgens de directeur van het centrum was Samuël de jongste bezoeker van de tentoonstelling. Toch leuk om te weten.

* Arts Centre = centrum voor kunst

  • 05 Februari 2009 - 12:57

    Mama:

    Voordat ik wilde skype eerst nog even op de website gekeken en verassend te zien had je weer'n prachtig verhaal.Je bent er maar druk mee,maar stil zitten zit niet in jou aard. Zo steek je wel veel kennis op van de Keniaanse bevolking .Allemaal extra, wat je straks als Samuel groot is kunt vertellen. Super!
    Kan ik nu met je skype?
    Liefs,Mama

  • 05 Februari 2009 - 19:40

    Martijn & Auk:

    Hi there,
    Alweer een paar daagjes niet gekeken, maar wauw zeg dat je het zo trouw bijhoudt om te schrijven en foto's te plaatsen. Natuurlijk wel gaaf om straks 'met een druk op de knop' alles te kunnen printen en je een geweldig dagboek hebt! We wilde Frank nog even feliciteren met zijn snelle promotie, goed joh! Tot gauw weer kanjers!
    XX Martijn en Auk

  • 06 Februari 2009 - 11:50

    Annick:

    Joehoe, Elise, gefliciteerd !!!!

  • 06 Februari 2009 - 14:03

    Caro:

    Gefeliciteerd! Hopelijk maken jullie er mooie dag van... Ik stuur volgende week weer een uitgebreide update over de mail! x Caro

  • 06 Februari 2009 - 20:01

    Heidi En Mark:

    Jodelo!!!
    elise, tis natuurlijk 2 uurtjes later daar...dusss van harte gefeliciteerd!! Zie dat je nu niet op de skype zit, anders hadden we een luchtkus kunnen doen. We proberen het morgen weer!!! mark-bruun - heidi

  • 06 Februari 2009 - 20:19

    John, Tamarinde:

    kunnen wij natuurlijk niet achter blijven. Gefeliciteerd!!!! ook van onze slapende kiddies natuurlijk. Maak er een mooie dag van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samuel en Caleb

Dag allemaal, Op 17 juli as ontmoet ik mijn ouders en broer Samuel voor het eerst. Dat zal wel even wennen zijn. We gaan veel leuke dingen doen met elkaar en Kenia verder verkennen. Onze avonturen & foto's zetten we op deze weblog. Dan leren we elkaar alvast een beetje kennen. Tot mails/ziens! Groetjes, Frank, Elise, Samuël en Caleb

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 199377

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 11 Januari 2013

Ons tweede wonder!

Landen bezocht: