Kok en kookcursus - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Kok en kookcursus - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Kok en kookcursus

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

15 Mei 2009 | Kenia, Nairobi

Sinds twee weken hebben we een echte kok. Zijn naam is Humfrey . Hij heeft in Italiaanse, Keniaanse, Japanse en Engelse restaurants gekookt in Mombasa. Een bevriend adoptiestel (en onze buren) ontmoette hem op hun vakantie. Humfrey wilde graag dichter bij zijn familie wonen en zocht een baan in Nairobi. Het adoptiestel beloofde hem een voorlopige betrekking en om hem te helpen met het zoeken van een baan in Nairobi. Aangezien we buren zijn, zijn ze zo aardig om Humfrey met ons te delen. Hij komt ongeveer drie keer per week bij ons.

Elise blij en Frank ook! Elise omdat ze geen ‘kaas gegeten heeft’ van koken. Frank omdat hij ervan begon te balen dat er bij thuiskomst geen fatsoenlijk gerecht op tafel stond. In Nederland kwam ik nog weg met het excuus dat mijn moeder en mijn grootmoeder niet konden koken (het is genetisch bepaald en dus kan ik er niets aan doen). Bovendien werkte ik ook hard en kan ik niet overal in uitblinken. Maar nu ik hier in Kenia huismoeder ben, werd het toch wel wat gênant.

Ik probeer echt serieus een ‘graantje mee te pikken’ van Humfrey’s kooktalenten. Als hij staat te kokkerellen, maak ik aantekeningen in mijn schriftje. Hij heeft me inmiddels geleerd hoe ik tiramisu, pepersaus, Indiase curry, chipati moet koken. Ook leert hij me meer over ingrediënten, kruiden en smaakcombinaties. En al is de kok pas 36 jaar, toch is het een wijze man. Zo nu en dan ventileert hij wat wijsheden, van die doordenkertjes (daar kun je het dan later tijdens het eten nog eens lekker op herkauwen). Hij is dan ook geen kok van professie, maar van hart. Mooi he!

Maar om jullie ook mee te laten proeven, hierbij de recepten van twee verrassende soepen, met de hartelijke groeten van Humfrey:

Tomaten - Mango Soep
Beetje boter, scheut olijfolie, peper en zout in een pan doen
1 mango, schillen en in stukjes de pan in
8 tomaten, schillen, daarna halveren en dan de pan in
1 uit pellen en in grove stukken snijden
Alle ingrediënten op laag vuur laten sudderen. Regelmatig roeren. Op het einde een scheut Sherry toevoegen. Als alles goed doorgekookt is, de combinatie in een blender doen. Soep is klaar om geserveerd te worden.

Heldere asperge - amandel soep
Basis voor de soep:
1 liter water , bouillonblokje, 1 ui, 1 stengel peterselie, 1 wortel, 1 teen knoflook, uiteindes van groene asperges op vuur zetten

Het goede deel van de groene asperges heel fijn snijden. Max 10 minuten laten weten in appel-cider azijn. Daarna azijn afgieten. 5 – 10 amandels fijn raspen en in een warme koekenpan roosteren (blijven roeren).
Na ongeveer 45 minuten is de basissoep klaar, haal bovengenoemde ingrediënten eruit. Voeg vervolgens de amandel en groene asperges toe. Soep mag geserveerd worden.

Aan de Keniaanse gerechten zijn we nog niet toegekomen, maar we gaan zeker een aantal gerechten uitproberen. Ik zie deze kookcursus echt als een cadeau aan mezelf en krijg zelfs een beetje plezier in het koken. De grootste beloning is toch wel Frank’s blijde gezicht, zijn tevreden uiting ‘mmmm’en als de vingers elkaar raken (als teken van ‘excellent’). Zo zie je maar weer, ik ben nog niet te oud om te leren.


  • 15 Mei 2009 - 12:52

    Aad:

    Lieverds, helemaal goed zo'n kok en dus een duidelijke win-win situatie. En ik kom dan graag in NL die tiramisu eten, ben erg benieuwd. Fijn weekend en groet vanuit een bewolkt Nederland. Dikke zoen Aad

  • 15 Mei 2009 - 15:23

    Elise:

    Wat heeft die Frank van jou toch weer geluk, dat jij koken ook nog leuk gaat vinden, zonder een opleiding van je moeder te hebben gehad. Ik denk dat ik maar een keer vaker straks naar Utrecht kom om jouw kookkunst te bewonderen en misschien leert je moeder er dan ook nog iets van !
    Een mooie foto van Samuel |
    Liefs uit Wychen van ons beiden xxx

  • 15 Mei 2009 - 19:28

    Heidi:

    we komen snel naar 'chez Elise' in utrecht om sterren uit te delen! groeten vanuit ibiza; bruun, heidi en mark.

  • 15 Mei 2009 - 21:26

    Gerard Helmink:

    Frank,
    Ben benieuwd hoe mager je bent geworden......
    Heb van Jeroen gehoord dat het Keniase einde in zicht is. Als je terug bent meoten we elkaar snel zien. Wat een prachtige jongen die Samuel!
    Tot later
    Gerard

  • 16 Mei 2009 - 14:11

    Marieke:

    Dag lieveds,

    Wat super een kok kan je hem niet mee nemen naar Nederland?? Ik ga gelijk met de recepten aan de slag want, ik kan ook nog heeeel veel leren hi hi!!! Wat staat Samuel weer lief op de foto ik ben nog steeds verliefd!!

    Lief en een dikke kus

    Mariek, Henri en Gijs

  • 17 Mei 2009 - 10:37

    Yoen:

    He kijk das mooi...vraag hem maar genoeg recepten... dan neem ik die graag over...
    Asperge tijd is ook bij ons reeds in gang. Word ook smullen, maar zal je soepje met amandelen eens proberen. Varnaam alels goed gaat, Samuel ziet er weer stralend uit en dikke zoen van Yoen

  • 20 Mei 2009 - 13:33

    Marjolein:

    Frank, vandaag ist woensdag en tja, bijna vaste prik, 'Orange day' bij Leo :-). En zo kreeg ik van Jeroen L. de link naar de site van jullie geweldige stoere knul (wat een heerlijk snoetje en prachtige ogen!)en zoon, Samuel. Ik ben even door de site gelopen (niet al te lang want onder werktijd ;-)). Jullie geluk straalt ervan af en door alles heen :-). Ik wens jullie zo ontzettend veel geluk met z'n 4tjes! Enne, effe lekker genieten van je paar daagies NL volgende week! Hartelijke groet - Marjolein.

  • 20 Mei 2009 - 13:38

    Marjolein:

    Sorry, ik was te snel met versturen en dus achteraf een jammer- typefoutje ontdekt (tja, ook een secretaresse maakt er wel eens een :-)). Ik bedoelde natuurlijk dat ik jullie 3tjes ontzettend veel geluk wens! Nogmaals groetjes - Marjolein

  • 23 Mei 2009 - 10:47

    Arjan,Irene & Elaine:

    Na de kralen avond ben ik in voor een kookcursus Swahili dishes. Kwaheri Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samuel en Caleb

Dag allemaal, Op 17 juli as ontmoet ik mijn ouders en broer Samuel voor het eerst. Dat zal wel even wennen zijn. We gaan veel leuke dingen doen met elkaar en Kenia verder verkennen. Onze avonturen & foto's zetten we op deze weblog. Dan leren we elkaar alvast een beetje kennen. Tot mails/ziens! Groetjes, Frank, Elise, Samuël en Caleb

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 199365

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 11 Januari 2013

Ons tweede wonder!

Landen bezocht: