Brei- en haakclub - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Brei- en haakclub - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Brei- en haakclub

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

13 Juli 2009 | Kenia, Nairobi

Ik kom helemaal vrolijk terug van mijn bezoek aan de breiclub in een slum bij Ngong Town. Ze zijn zo ontzettend blij met alle breinaalden en wol. Ik moest beloven om iedereen die heeft bijgedragen hiervoor hartelijk te bedanken!

Ze zijn voortvarend aan de slag gegaan met het vormen van een breicoöperatie. Vijfentwintig vrouwen en één man zijn inmiddels lid geworden. Samen bepalen ze de regels van hun samenwerkingsverband, nauwkeurig vastgelegd in hun notulen.

Daarnaast lieten ze me hun gebreide en gehaakte voorbeelden zien. Sommigen goed/leuk, anderen in ieder geval niet te verkopen aan de Europese klant. Aan de afwerking moet duidelijk gewerkt worden. We hebben alle voorbeelden doorgenomen op verbeterpunten en de wensen/eisen van de Europese klant besproken. Ik heb een hele hippe pet laten breien voor Samuël. Een groot succes, vind ik zelf. Hilariteit in de breiclub toen we (Stella en ik) erg enthousiast reageerden op een patchwork van gehaakte lapjes. Dat bleek een oefenlapje te zijn. Ze begrepen echt niet wat wij daar nou zo mooi aan vonden. Een uur later hadden ze er nog lol om…Vriendin Stella gaat de modellering en de kwaliteitszorg verder met hen uitwerken. Stella kennende komt dit dik in orde!

Daarnaast heb ik ze verteld dat mijn Nederlandse thuisfront geld beschikbaar stelt voor:
- het aanstellen van één verantwoordelijke brei-/haakster om de breiclub op koers te houden
- een studiereis naar het breiproject in Kembu
- het maken van een marketing-/salesplan
- het onderzoeken van recycled wol en/of zelf wol maken
- het opzetten van een kwaliteitscontrole
- het samenstellen van een sampleboek
- het inhuren van een professionele fotograaf om de producten aantrekkelijk te fotograferen voor sales via website of catalogus

De dames en heer waren enthousiast en blij. Ze bedankten ons op hun eigen muzikale wijze. Ik ben benieuwd of ze hun enthousiasme behouden en of de brei- en haakclub een inkomstenbron voor ze gaat worden. Dat zou toch een geweldige spin off zijn van één koffer vol met wol en naalden! Nogmaals met dank aan jullie allen!

  • 14 Juli 2009 - 07:31

    Papa En Mama:

    Wij vinden het leuk dat alle goede gevers van wol en breinaalden zelf kunnen lezen en zien dat er ook daad werkelijk iets met hun spullen gedaan wordt en hopelijk voor de toekomst deze dames en mijnheer een inkomen zal verschaffen om zelf in hun onderhoud te kunnen voorzien.
    Goed gedaan meisje !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samuel en Caleb

Dag allemaal, Op 17 juli as ontmoet ik mijn ouders en broer Samuel voor het eerst. Dat zal wel even wennen zijn. We gaan veel leuke dingen doen met elkaar en Kenia verder verkennen. Onze avonturen & foto's zetten we op deze weblog. Dan leren we elkaar alvast een beetje kennen. Tot mails/ziens! Groetjes, Frank, Elise, Samuël en Caleb

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 199353

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 11 Januari 2013

Ons tweede wonder!

Landen bezocht: