Lamu Love - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Lamu Love - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Lamu Love

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

19 Augustus 2012 | Kenia, Nairobi

Was het te danken aan de hogere Lamu sferen? Het paradijselijke aanzicht? De trots & authenticiteit van de lokale bevolking? Geen idee. Maar Lamu heeft een onuitwisbare indruk op ons gemaakt. En het is een heel mooi verjaardagsweekend geweest!

Liefde is alles
Na een spannende vlucht, met turbulentie, van Nairobi naar Lamu in een heel klein vliegtuigje, werden we opgewacht door Ali. Hij bracht ons met de speedboot naar de B&B van de Nederlandse Monika, getrouwd met de Keniaanse Banana. In Banana House kwamen we al snel tot rust in de exotische tuin met zwembad. Niet alleen in het huis vonden we veel ‘love’, ook in het dorp en bij het restaurant. Afkomstig van een groep vrouwen uit Lamu (‘Ali Lumu’). Zij maken schilderijen, kussens, riemen, tassen, sjaals ets met grote rode harten of dikke letters. Het mooie is, het klopt echt met de sfeer op Lamu.

Frank’s verjaardag
De jongens waren al vroeg uit de veren. Dus hadden we alle tijd om het bed te versieren. Frank mocht ‘uitslapen’ tot 6.30 uur. Toen was het tijd om te zingen en de cadeaus te overhandigen. Natuurlijk lag Frank er stralend bij ☺ want nu kon hij zijn verjaardag optimaal vieren (van heel vroeg tot heel laat). Dat hebben we ook gedaan. Inclusief verjaardagsactiviteiten (zie hieronder), een speciaal voor Frank gemaakte taart met kaarsjes en onder vocale begeleiding van de staff van Banana House (lief he). En toen de jongens eenmaal op bed lagen, hebben we in alle rust verse kreeft & gamba’s gegeten en uitgebreid getoast!

Historische stadswandeling door Lamu
De mensen van Lamu leven voornamelijk van landbouw en visserij. Pas sinds zo’n 30 jaar is daar toerisme bijgekomen. Het hele eiland bestaat uit 20000 inwoners. Zij zijn een mengelmoes van Arabieren, Portugezen en Kenianen. Tachtig procent is Moslim. De sfeer doet Marokkaans aan. De huizen zijn van binnen prachtig gestyled, maar aan de buitenkant zie je het niet. De straten zijn heel smal. Er is een auto op het eiland en een ezel ambulance. Logisch, want op het eiland leven zo’n 3000 ezels. Zij zijn de (vracht)auto’s , ambulances, limousines, bussen, motoren van het eiland. De mensen zijn ontzettend vriendelijk, open, trots en verre van opdringerig. Het voelt er veilig: geen compounds, elektrisch beveiligde hekken, waakhonden, bewakers etc.

Dhow bij zonsondergang
Frank, water en varen. Dat is een succesformule. Dus huurden we een Dhow (traditionele zeilboot van hout) om met z’n vieren bij zonsondergang te zeilen. De jongens vonden het prachtig. Samuel had onlangs zeilles gehad bij zeilschool Pean (Friesland) en stond vol zelfvertrouwen aan het roer. Terwijl wij ons best moesten doen om Caleb binnen boord te houden. Vanaf de boot hadden we goed zicht op de goudgele stranden met prachtige villa’s (die allemaal van buitenlanders zijn).

Ongerept strand
De volgende dag hebben we op het strand doorgebracht. We waren verbaast over de brede stranden, bijna geen mensen, geen vuil. Eerst hebben we een flinke strandwandeling gemaakt om ons daarna te installeren op het strand en in de zee te zwemmen. Caleb ging helemaal los: hij ging plat op het strand liggen met zijn hele lijf het zand voelen en proeven. Bij elke schelp stil staan, voelen en/of in zijn mond stoppen. De zee in rennen (zonder vleugels) en zich erin laten vallen etc.

Tot slot een belofte
Terwijl het in Nederland extreem warm was, regende het op onze laatste dag (zondag). Volgens de lokalen moesten we het zien als een zegen van boven want het had in geen weken geregend. Die zegen hebben we hard nodig want Frank heeft sinds 16 augustus niet meer gerookt! Ik vind het zo knap van hem dat ik met deze belofte wil afsluiten: als Frank over een paar maanden nog van de sigaretten af is, trakteer ik nogmaals op ‘Lamu Love’!

PS: Namens Frank -> ‘Heel erg bedankt voor alle felicitaties op deze blog, mijn Facebook pagina, mail en zelfs telefoontjes. Ik voelde me echt jarig en heb een heerlijke dag/weekend gehad!’

• 19 Augustus 2012 - 21:51

Piet En Annie.:

Lieve Frank, Elise, Samuel en Caleb,

Wat een prachtig verhaal en al zo snel op papier. wij waren natuurlijk zeer benieuwd! Geweldig dat Samuel en Caleb dit mee mogen en kunnen meemaken. Wij kunnen ons voorstellen dat dit voor jullie onvergetelijke dagen zijn geweest. Hopelijk gaat het voor Frank ook lukken om te stoppen met roken.Want als Elise dit allemaal voor jou geregeld heeft Frank , je veertigste verjaardag,dan moet dat jou toch gaan lukken. Iedere keer als je behoefte krijgt om een sigaret op te steken ,denk je maar aan het geweldige weekend in Lamu. Je bent al een kanjer maar als je dit voor elkaar krijgt ben je een super kanjer.
    Wat zullen jullie vrienden jaloers zijn op jullie weekend maar zij en ook wij gunnen jullie dit van harte !
    Lieve groetjes
    Papa en Mama XXXX

• 19 Augustus 2012 - 21:59

Lieke En Pascal:

Wat een mooi gezin!!!
    Geweldig om te zien hoe jullie stralen. Mooi om zo je 40ste verjaardag te vieren.
    Nogmaals een dikke verjaardagszoen voor Frank en ook een voor de rest.
    Liefs
    Pascal en Lieke

• 19 Augustus 2012 - 22:05

Jessica:

Hallo lieve allemaal!
    Wat een geweldige ervaring!Bijzonder mooi dat Lamu love!
    Mooie foto's van jullie 2 kanjers!
    Stoer Samuel aan het roer!
    Geniet samen van deze bijzondere tijd!
    En Frank doorzetten hoor! Het stoppen met roken geeft je zoveel terug! Kop op!
    Hartelijke groeten!
    Jessica

• 19 Augustus 2012 - 22:15

Mariken:

....klinkt hemels.... Wel terugkomen hè!!
    En inderdaad Annie; jaloers!!!

En ik gun t jullie met m'n hele hart :-)

Let Love Rule
    Xx

• 20 Augustus 2012 - 09:48

Stephan:

Lieve Frank en Elise,

Wat zijn jullie toch levensgenieters! Aan de stem van Frank afgelopen vrijdag merkte ik dat jullie intens aan het genieten waren van het gezin, de ervaringen en omgeving (o.a. Masai Mara/Lamu).

Het is fantastisch om te lezen dat 'love" niet alleen centraal staat in Lamu, maar ook bij jullie, samen met de boys. Wij wensen jullie dit tot in lengte van dagen.

Vandaag zijn jullie alweer 8 jaar getrouwd en dat herinneren wij ons nog als de dag van gisteren:
    • De bekendmaking....zonder dat we het van elkaar wisten vroeg ik Imke (in Costa Rica) en jij Elise (in Brazilië) ten huwelijk
    • Jij vertelde mij als eerste het nieuws bij thuiskomst...........wat bizar.....en ik reed van verbazing een hek in met mijn auto! Wij konden jullie toen nog niks zeggen, omdat we het eerst onze ouders wilden vertellen.
    • De datum........allebei kozen we 10 juli 2004!!! Wat nu....gelukkig wilden/konden jullie nog schuiven.
    • Het huwelijk in Wijchen, waar ik blij was dat ik nog in staat bleek een pen vast te houden om te tekenen (vanwege “FF” een avondje Oss met Frank en Mark)
    • De receptie op het kasteel in Ooijen, als goden in Frankrijk/Ooijen!
    • Prachtige dagen in een kasteel in België, met ‘wipsie” bij het kampvuur en een bonte verkleedpartij

Lezen we de verhalen uit Kenia, dan wordt maar weer bevestigd dat in dat opzicht jullie levensfilosofie weinig is verandert en dat is goed zo! Blijf genieten van het geluk om zo intens met z'n vieren dit te mogen meemaken!

Wij wensen jullie vieren ook nu weer veel liefde en geluk !

Franky: gestopt met roken??.......top gozert…......hou vol!!

Dikke kussen van ons allemaal!!

Stephan, Imke, Niels, Lars en Maud

• 21 Augustus 2012 - 17:12

Lonneke:

Hallo Elise,

Via je facebookberichten heb ik dit blog ontdekt. Wat een geweldige verhalen en prachtige foto's, ik ben onder de indruk.

Wat een mooi gezin met twee knappe zonen! Geniet van elkaar en blijf vooral lekker schrijven!

Groeten uit Wijchen,

Lonneke Otten-Aalbers

• 21 Augustus 2012 - 21:46

Carlette:

Hoihoi

Frank proficiat met je 40e we hebben er hier op terras van de brouwerij met je ouders een (2!:)) biertje op gedronken!
    40 worden kost geen moeite .... stoppen met roken wel!! Kei knap van je...volhouden he!!!!

Elise wat een heerlijke verhalen weer. Wat genieten jullie samen, dat begrijp je meteen uit je teksten en foto's.

Wat een heerlijk kind weer met een prachtig koppie maar ook die stoere Samuel op de foto op de boot!!!

Geniet samen, veel plezier en grtjs uit een superwarm Oijen !!!

• 21 Augustus 2012 - 23:01

Heidi :

Als eerste Frank nog van harte gefeliciteerd.We lezen jullie geluk door alle regels heen en het straalt van de foto's af helemaal super !!!!
    Lieve groetjes Bas Heidi en Fleur

• 22 Augustus 2012 - 09:21

Janny De Best:

Hallo allemaal. wat geweldig allemaal.
    Frank, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Succes met het niet roken, als het niet lukt heb ik nog een paar grote naalden om te ondersteunen.

Een grote sinasappel pellen als je het moeilijk hebt! Extra vitamine c helpt de lever en je handen hebben iets te doen!

Succes!

• 22 Augustus 2012 - 22:26

Gerald En Marjon En Kids:

WOOOOHHHHHHH wat een mooi verhaal weer. Genieten doen jullie zeker. Fijn dat het zo leuk is geweest.
    En niet meer roken dat is super! Een snoepje helpt ook altijd. Maar ja dat snoepen hoeft Frank volgens ons ook niet meer te leren.( It is in the family)
    Groetjes uit schaijk