Single mom* - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Single mom* - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Single mom*

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

16 September 2012 | Kenia, Nairobi

Frank was slechts 10 dagen weg en ik vind dat ik deze periode prima heb doorstaan met onze twee zonen. Slechts 1 dipje veroorzaakt door vermoeidheid van schoolgaande zoon en moeder. Want het is hollen & vliegen met twee kinderen in zo’n verschillend ritme. Daarnaast dreigden ze beiden griep te krijgen, maar gelukkig is het niet zover gekomen. Het feit dat ik er even alleen voorstond, zette me wel aan het denken. Er zijn namelijk zo ontzettend veel alleenstaande vrouwen in Kenia… met vaak meerdere kinderen van meerdere mannen.

Hoe komt het?
Ik vroeg me af; is het een teken van de onafhankelijkheid van de vrouw, of van armoede, onderdrukking en onwetendheid? Overkomt het alleen de vrouwen in de sloppenwijken of zijn er ook alleenstaande moeders in hogere klassen? Zijn het allemaal jonge meisjes of betreft het ook volwassen dames? Het blijkt niet gebonden te zijn aan standen, opleiding, leeftijd of regio’s. De redenen voor het alleenstaand moederschap verschillen ook enorm. En, ergens vind ik dit getal; in 2008 stopten 13.000 meisjes met school vanwege zwangerschap. Ik vind het veel!

Verhalen van drie alleenstaande moeders
Onze huishoudelijke hulp is alleenstaande moeder en heeft een dochter van 4 jaar. Ze werkt 3 ochtenden bij ons . Als ze klaar is, gaat ze naar andere huizen op de compound om te werken. Dat doet ze 6 lange dagen in de week. Ze is 29 jaar en vindt zichzelf oud. De kans op een huwelijk sluit ze uit. Als ze werkt dan is haar dochter bij haar moeder. Daar heeft ze geluk mee, want de meeste alleenstaande moeders krijgen geen steun van hun familie. Op zondag gaat ze met haar familie naar de kerk (een lange dienst) en de rest van de dag speelt ze met haar dochtertje.

Of neem het verhaal van onze kapster met haar zoontje van 5 jaar. Ook zij werkt heel veel. Iedere dag zie ik haar met andere haren en ziet ze er tiptop verzorgd uit. Ze hoopt op een partner en het liefst een Europese man. Haar vriend verliet haar toen ze zwanger was omdat hij de verantwoordelijkheid niet aan kon. Mensen in haar dorp negeerden haar. Toen is ze naar Nairobi gekomen en is het haar gelukt om een baan te vinden. Het gaat nu goed met haar en haar zoon. Daar is ze heel trots op.

Ik ken ook een hoger opgeleide dame met kind. Geen bewuste keuze overigens. Ze heeft een goede baan, eigen huis en een nanny. Goed geregeld, zul je denken. Echter, ik weet dat de nanny op zondag vrij is en dat haar kindje dan de hele dag huilt omdat ze de nanny mist. Zondag is de enige vrije dag, maar vooral een met veel stress voor zowel moeder als kind.

Het kan nog erger
Drie verhalen van dichtbij. Van dames met werk. Maar wat als je alleenstaande moeder bent en geen werk hebt. Of als je ziek bent of je kind ziek is (HIV/AIDS is toch nog steeds een groot probleem in Kenia)… Het gaat mijn voorstellingsvermogen te boven om te bedenken wat dat met je doet, met je kind(eren) en hoe je dan je dag doorkomt?

Daarom steek ik vandaag een kaarsje op voor alle alleenstaande moeders voor kracht, onafhankelijkheid, gezondheid en voorspoed! Doen jullie dat ook?

De thuiskomst
En hoe het ging bij Frank zijn thuiskomst? Vrijdagochtend om 8 uur was hij er. Net op tijd om Samuel mee naar school te brengen. De jongens vlogen hem om de nek. Een mooi moment voor ons allemaal. Toen Samuel thuiskwam was de tafel bedekt met cadeaus & kaarten. Super bedankt allemaal! De rest van het weekend hebben we heerlijk met elkaar doorgebracht… niets bijzonders, maar gewoon blij zijn met elkaar!

* single mom = alleenstaande moeder

PS. Geen foto's want de dames uit dit verhaal willen graag anoniem blijven.

  • 16 September 2012 - 11:54

    Mariken:

    Jeeeeeej je schrijft weer!!

    Wat is jouw hart toch groot! Je Vonk'en vliegen dr vanaf...hier zijn de lichtjes aan,
    voor álle moeders!
    En voor alle kids die ook zo'n warm nest wensen, als dat waarin jullie 2 boys beland zijn

    1000 armen, xx


  • 16 September 2012 - 21:14

    Zr. Pauline:

    Hallo Elise,
    Een goede weergave over de situatie van deze alleenstaande moeders, en fijn dat jij daar oog voor hebt!!
    Ik heb zojuist ook een kaarsje opgestoken, en mijn intentie gemaakt. Dat het vooral goede en lieve Moeders mogen zijn, en niet verdrinken in het vele werk, maar ook tijd vinden met haar kind bezig te zijn.
    Laten wij samen hopen, wees verzekerd van mijn gebed.
    Een lieve groet,

    Zr. Pauline Martens.

  • 16 September 2012 - 22:04

    Tinie:

    Hallo Elise,

    Als ik jouw verslag lees ben ik erg blij dat onze kinderen wel een vader hebben gehad. Het is erg triest, dat de kinderen waar je over schrijft dit niet hebben gekend. Ik steek een kaarsje aan voor deze kinderen en hun moeders en hoop dat ook zij gelukkig kunnen zijn en worden met elkaar.
    Erg fijn, dat jullie nu weer bij elkaar zijn en Samuel en Caleb zulke ouders nu hebben.
    groetjes en liefs,
    Tinie

  • 20 September 2012 - 11:48

    Irene Vos:

    Respect to al single mams

    Eind oktober geef ik samen met een collega themabijeenkomsten voor alleenstaande ouders 'Opvoeden in je eentje' Je kunt je nog opgeven tot 15 oktober ;)

  • 21 September 2012 - 10:36

    Willy Akkerman:

    Hoi Elise ,

    wat een geweldig verhaal en zo goed verwoord.
    en geniet weer met z'n viertjes.
    ik moest gister een kaarsje opsteken voor onze kleindochter
    die had een proefwerk zo zie je maar kaarsjes zijn overal goed voor.

    groetjes willy

  • 28 September 2012 - 21:42

    Andrea:

    Hallo allemaal....,

    Hoe is het daar bij jullie/?? Net eens even de laatste berichtjes van jullie avontuur gelezen... Echt indrukwekkend om te lezen....
    Maar zo te lezen gaat het wel goed met jullie!!!

    Tygo kwam erg blij thuis gistermiddag, want.... "dinsdag gaan we skypen met Samuel".... en dan kunnen we Samuel ook echt zien op de computer... leuk he mam.!!!!
    Kei leuk zeg......
    Dus veel plezier alvast voor dinsdag dat Samuel toch even met zijn klasgenootjes mag buurten..!!!

    Groetjes
    Andrea & Tygo

  • 01 Oktober 2012 - 23:08

    Natasja:

    Wat een mooi en triest verhaaltje tegelijk.
    En wat fijn dat het zo goed gaat, je bent een kanjer (oke, je mannen ook!)

  • 04 Oktober 2012 - 13:53

    Riet Bruggers:

    Wat fijn dat het zo goed met jullie gaat.
    Onze kinderen zijn ook erg trots op de Opa,s en Oma,s,het is ook erg leuk om ze een keer alleen te hebben. Die alleen staande moeders hebben het wel moeilijk.
    Wat een feest toen \frank thuis kwam,dat zal nu wel hetzelfde zijn,samen de de kinderen genieten wat wil je nog meer.
    Ik ga bij Ingrid op vicitedaar komt Dionne van Onze Frans op kraam vicite ik heb de kleineJasper ook nog niet bewonderd.
    Het gaat jullie goed.
    Groedjes
    Riet .


  • 09 Oktober 2012 - 12:03

    Ilse:

    Hoi Elise,
    ik had even een tijdje niet meer je blog gevolgd. Maar ontzettend leuk om je verhalen te lezen, knap hoor van je, hoe je schrijft en de combinatie van onderwerpen. Bovenstaande verhaal spreekt me heel erg aan, op al mijn reizen in zoveel verschillende landen, zoveel van deze zelfde verhalen, en heb dan ook vaak deze zelfde gedachtes gehad. En ik heb dan ook vooral veel lof en bewondering voor het doorzettingsvermogen en de kracht van veel vrouwen overal op de wereld!

    Nou dame, genieten jullie in elk geval heel erg daar met z'n vieren! Denk aan jullie!

    Liefs,
    Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samuel en Caleb

Dag allemaal, Op 17 juli as ontmoet ik mijn ouders en broer Samuel voor het eerst. Dat zal wel even wennen zijn. We gaan veel leuke dingen doen met elkaar en Kenia verder verkennen. Onze avonturen & foto's zetten we op deze weblog. Dan leren we elkaar alvast een beetje kennen. Tot mails/ziens! Groetjes, Frank, Elise, Samuël en Caleb

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 754
Totaal aantal bezoekers 199328

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 11 Januari 2013

Ons tweede wonder!

Landen bezocht: