Een Luipaard en een spugende zwarte Cobra - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu Een Luipaard en een spugende zwarte Cobra - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Samuel en Caleb Baggermans - WaarBenJij.nu

Een Luipaard en een spugende zwarte Cobra

Door: Elise Vonk

Blijf op de hoogte en volg Samuel en Caleb

21 Oktober 2012 | Kenia, Nairobi

Top 3 mooiste autorit ooit
Naast onze autoritten Chapman’s Peak in Zuid-Afrika en Route 1 van Carmel naar San Francisco (USA), kunnen we nu nog een favoriete rit toevoegen: van Maralal via Kisima, Wamba naar het Samburu National Reserve. Wat een prachtig landschap: robuust, puur, vergezichten, variatie en heel uitdagend qua rijvaardigheden. De rit duurde 4 uur en we hebben 4 uur genoten!

Samburu Intrepid
In opperbeste stemming arriveerden we bij Samburu Intrepid, een luxueus tentenkamp. Al waren we niet op huwelijksreis, opeens voelde het wel zo. De sfeervol ingerichte tenten, prachtig opgemaakte bedden, romantische verlichting en het dakterras uitkijkend op de Ewaso Nyiro rivier waar regelmatig krokodillen op de loer lagen voor voedsel. Dat maakt dineren meteen een stuk spannender ☺.

Spelletjes spelen met wilde dieren
We wilden graag naar dit park omdat hier veel Luipaarden zouden zitten. We hebben inmiddels al heel wat safari’s gedaan, maar nog nooit een Luipaard gezien. We gingen dus met een missie op Game Drive. Inmiddels begrijp ik de term ‘Game Drive’ ook beter; het is een gewoon een spelletje van de Wilde Dieren. Verstoppertje, doolhofje of gokken… slechts als ze zin hebben, laten ze zich zien. Waar we ook zochten en keken, geen Luipaard te bekennen. Wel zagen we een vers ‘lijk’ van een Antilope, gegrepen door een Cheeta. En toen het al bijna donker was, zagen we de Cheeta op afstand.

Het stomste van onze missie was, dat we niet al te veel oog hadden voor de speciale Samburu Big 5. Het park kenmerkt zich namelijk door diersoorten die elders in Kenia niet of nauwelijks voorkomen:
1. De netgiraf (twiga). In Kenia vindt je 3 giraf soorten, waaronder de netgiraf, die wij onderweg tegenkwamen;

2. De spiesbok of oryx (choroa), een prachtige antilope;

3. De gerenuk (swala twiga, de kleine giraf in Swahili). Een prachtig beest met een lange nek die vaak op zijn achterpoten tegen de struiken aan staat;

4. De Grévy zebra; een speciale zebra soort met witte buik en grote oren;

5. De Somali struisvogel met blauwe poten en nek.

Heel erg last minute
Misschien was het een voorteken?! Met onze koffers en tassen in onze handen, wijst de manager ons op een spugende, zwarte Cobra in de boom (sorry, daar heb ik geen foto van gemaakt. Te bang voor z’n spuug; deze slang kan 2 meter ver spugen. Als hij je raakt is dat niet goed voor je gezondheid…). Brrr!

Op onze terugweg door het park, zien we opeens allemaal busjes dezelfde kant op sjezen. Wij erachter aan! Niet voor niets want op een rots ligt een luipaard te genieten van alle aandacht. Het geluk kan niet op, want het Luipaard besluit om op te staan en naar beneden af te dalen. Zo voor onze auto langs!

Autopech
Met een euforistisch gevoel vervolgen we onze reis. Dat wordt nog eens versterkt doordat we van heel dichtbij een kudde Olifanten mogen aanschouwen. Twee mannetjes zijn zelfs aan het vechten… Maar dan is het geluk echt op, want een klein stukje verder op komen we vast te zitten in de modder. En niet een beetje ook. En op een niet zo'n beste plek...

We bellen het nummer van Samburu Intrepid. Een half uur later komt er een stoere auto met Samburu krijgers polshoogte nemen, maar ze hebben geen kabel bij zich. Duwen lukt niet. En dus gaan ze weer weg. Als ze weer terug zijn, zitten ze al snel zelf ook vast in de modder. Gelukkig, lukt het ze om los te komen en trekken ze ons ook uit deze onbehaaglijke positie.

Als we verder rijden, knipperen allerlei lampjes in de auto. Ook begint de auto te ruiken. Nog 20 km om het park uit te komen en bij een autogarage aan te kloppen. De auto slaat ook nog eens af en vertoont weer dezelfde mankementen als in Maralal (‘iets met de accu’). In het dorp willen een paar mannen ons wel helpen en we krijgen de auto weer aan de praat. Je begrijp dat we heel blij werden van het bord ‘High Tech Garage’ tegen komt. En inderdaad, een tijdje later reden we weer verder. De auto lijkt weer te functioneren. Al met al wel drie tot vier uur verloren op onze oorspronkelijke planning. We moeten haasten om voor het donker bij Castle Forest Lodge aan te komen.

- Wordt vervolgd -